Alla hjärtans dag – ett guldläge för att visa din kärlek till kunderna och öka omsättningen efter den blekaste försäljningsmånaden
Röda rosor, en chokladask, smycken eller kanske en middag? Alla vill vi bli bemötta med extra omtanke under årets hetaste högtid och även om man säger att det är tanken som räknas så kommer cirka 750 miljoner kronor att spenderas under Alla Hjärtans Dag enligt Svensk Handel:s rapport, och bäst kommer det gå för e-handlarna.
E-handeln får en boom under februari
Efter försäljningshelger som Black Friday och jul är det många som håller hårt om sina plånböcker för att ekonomiskt överleva de första veckorna in på det nya året. Det är sen gammalt att vi är lite snålare då och för svensk handel går det trögt i januari och en bit in i februari.
Men allt tycks vända då det är läge att visa sin uppskattning för den man älskar och enligt Handelsbarometern går det bäst för e-handeln och lite sämre för dagligvaruhandeln. Därmed är det ett ypperligt tillfälle för dig som har en webbshop att visa din uppskattning och skicka några extra hjärtemojis till kunderna.
Visa uppskattning och öka trafiken via nyhetsbrev
Inget är så uppskattat för en kund som när ett företag har koll på vem man är, ens intressen och att de känner sig utvalda. Faktum är att en mottagare har tendens att bli ännu mer lojal om ett trevligt nyhetsbrev med målgruppsanpassat innehåll och tips dimper ner i inkorgen – ännu bättre inför den stundande kärleksdagen. För dig som företag är det viktigt att vara personlig när du kommunicerar och samtidigt visa uppskattning utan att tänka för mycket på sälj.
Att skicka nyhetsbrev har många fördelar:
Du kan enkelt nå önskad målgrupp
Anpassa innehållet därefter
Var personlig och visa er uppskattning
Det går enkelt att mäta engagemanget
Du får mer trafik till er webbsida och e-handel
Bra tillfälle att ge kunderna ett speciellt erbjudande
Ert varumärke kommer få en boom
Att skicka en omtänksam tanke till företagets prenumeranter är samtidigt ett bra tillfälle för att bjuda på några speciella erbjudanden. Vem uppskattar inte att få en present eller att öppna ett nyhetsbrev och få exempelvis ett rabatterat pris eller chans att köpa en produkt före alla andra? På så sätt visar du er uppskattning för att just de följer och läser era nyhetsbrev och de kommer med all säkerhet fortsätta att göra det.
Har du några funderingar om hur ditt företags e-postutskick kan nå fram till rätt målgrupp och generera fler konverteringar? Vi på Mobiplus hjälper gärna till med att få fram passande innehåll till dina kunder som de kommer att uppskatta. Kontakta oss gärna för att veta mer.