När vi på Mobiplus intog BrightonSEO i september stod kursdag först på schemat. Min kollega avancerade sig i tankegången av den spännande trenden influencers och en fördjupning av detta kommer i en senare artikel. Nu ska vi istället fokusera på UX dvs. användarupplevelsen.

Låt säga att ditt företag har en webbplats och att du även är aktiv på sociala medier och vill att försäljningen ska öka. Men har ni också tänkt på hur er webbplats egentligen fungerar och hur kundresan ser ut och upplevs av besökaren?

UX är inget nytt begrepp men ett tankesätt som är viktigare än någonsin. Oavsett om du hört uttrycket eller inte kommer du i kontakt med det dagligen. Idag vill vi själva avgöra när, var och hur vi shoppar och söker information. Vi är alltid på språng och därför måste tekniken anpassas för att användarupplevelsen ska vara så flexibel och bra som möjligt. Detta kan gälla när du surfar runt på en webbplats, när du använder en fjärrkontroll eller en app i mobilen. Är det lätt att navigera? Hittar du den information du söker? Får du snabbt en förståelse hur funktioner fungerar? Hur känns det när du använder systemet eller produkten, blir du glad eller frustrerad? Det är här UX kommer in i bilden.

 

Gör kundresan personlig och fokusera på individen

Inom UX är individen i fokus. Upplevelsen ska gärna vara så personifierad som möjligt och även att upplevelsen mellan exempelvis en fysisk butik och en e-handel ska gå hand i hand. UX (user experience) innebär hur en webbplats, produkt eller tjänst upplevs av användaren, alltså exempelvis när en besökare går in på ditt företags webbplats för att köpa en produkt. Användarupplevelsen är en väldigt viktig punkt som bör genomsyra hela företaget och dess varumärke. Är kundresan smidig ökar möjligheten att kunden återvänder.

Upplever besökaren att webbplatsen:

  • Är användarvänlig med relevant information som är enkel att hitta och förstå
  • Har funktioner som gör att kundens mål med besöket uppnås enkelt och smidigt
  • Är tillfredsställande att använda

Ja, detta kommer troligtvis göra att den nya kunden ge er en bra recension eller sprider ert företagsnamn vidare. Bra eller hur? Att sätta sig in i kundens skor är en riktig guldgruva! UX kan ge tydlig ökad försäljning.

 

Trendspaning

Några trender som vi ser redan nu har sett men som vi vet kommer öka och är kopplade till kundupplevelsen:

  • AI / Machine Learning: Detta är algoritmer som lär sig dina kunders beteenden och anpassar upplevelsen därefter
  • Voice Search: Istället för att knappa in en sökning på mobil eller dator tar vi en pratstund med vår högtalare där hemma för att få information
  • Chattbotar: En chattfunktion på webbplatsen som alltid är tillgänglig och kan ge besökaren snabba svar på de vanligaste frågorna eller exempelvis boka in möten

 

Visst är det ett spännande ämne? Är du nyfiken och vill veta mer så tveka inte att höra av dig till oss på Mobiplus. Vi undersöker din webbplats möjligheter och hur du på bästa sätt kan sprida ditt varumärke.

‹ Tillbaka