Boka tjänst direkt i googles sökresultat

Bokningssystemet Reserve with Google

När vi söker information är Google ofta det självklara valet. Vi får information snabbt, smidigt och on-the-go med endast några knapptryckningar om vi letar efter exempelvis en tjänst, en vägbeskrivning eller övrig information.

Google introducerar oss nu till ett nytt verktyg som kallas Reserve with Google. Den lanserades i USA redan under 2017 men är fortfarande i utvecklingsstadiet och har inte nått Sveriges gränser ännu. Men då tjänsten anses ha stor potential enligt Google förutspås tjänsten att lanseras världstäckande i framtiden.

 

Smart verktyg för tjänste- och serviceföretag

Reserve with Google är ett bokningssystem som ska underlätta och bespara kunden tid. Istället för att kunden exempelvis ska behöva ringa ett samtal och sedan söka ytterligare information för att därefter kunna genomföra en bokning av tjänst så kommer förslag visas direkt i sökresultaten. Smidigt eller hur?

Tanken med det nya verktyget är att när kunden söker efter exempelvis en frisör på Google kommer resultat visas med förslag på frisörsalonger i närheten som är anpassade utefter aktuellt klockslag och plats för var kunden befinner sig. I sökresultaten kommer klipptider och frisörsalonger att föreslås där kunden både ska kunna boka och betala klipptiden direkt.

Kunden behöver alltså inte ringa runt till olika aktörer eller leta runt bland olika webbplatser vilket ger en stor flexibilitet och tidsbesparing för kunden samt att företag har potential att fånga in nya kunder snabbare.

 

Vi väntar med spänning på vad som komma skall!

Google Adwords blir Google Ads

Den 24 juli kommer Google med en namnändring för deras annonseringstjänster. Google Adwords blir kort och gott Google Ads. I samband med detta får tjänsten också en ny logo. Detta är ett led i Googles omstrukturering av tjänsterna som de samlar i en plattform med en enhetlig design.

Varumärkesändringen till Google Ads kommer inte att påverka din annonsering, kampanjer eller rapporter. Sedan Google först började erbjuda tjänsten har den förändrats mycket. Till en början gällde annonsering endast textannonser men idag har du oändliga valmöjligheter för att annonsera i text, bild och video samt anpassa för olika enheter. Annonserna finns inte heller bara i Googles sökresultat utan på andra webbplatser, i appar på Youtube m.m. Med Google Ads ger Google sitt varumärke ett namn för framtiden.

Google har den senaste tiden arbetat aktivt med alla sina tjänster och plattformarna för dem, som fått modernare utseende och nya funktioner. Framöver är det tänkt att alla Googles tjänster ska samlas på Googles marknadsföringsplattform och på så vis förenkla för de som använder tjänsterna.

Det är en spännande förändring som sker och vi håller er självklart uppdaterade.

Så gör dina e-postutskick succé i sommar

Visste du att e-postmarknadsföring genererar fyra gånger mer än andra kanaler som till exempel sociala medier? Marknadsföring via e-post är ett beprövat sätt att få kunder att handla med ett erkänt högt ROI i snitt. Att kolla mejlen är en daglig rutin och just därför är e-post en utmärkt marknadsföringskanal. Så hur gör du då för att få ut så mycket som möjligt av dina e-postutskick?

Viktigt är att variera innehållet i utskicken och hålla dina kunder engagerade. Anpassa även utskicken beroende på vart i köpresan din kund är. Låt inte heller dina utskick gå på rutin utan var hela tiden på jakt efter nya tips, trender och idéer på hur du kan utveckla dina e-postkampanjer.
Nedan följer tips på hur dina e-postutskick blir en succé.

 

Vad vill kunden läsa om?

I det ständiga flödet av information är det viktigt att ge relevant information till den som valt att anmäla sig till utskick. Ett sätt är att fråga kunden vad den är intresserad av i samband med att de anmäler sig till nyhetsbrevet. Detta kan göras genom att bocka i checkboxar. Samla e-postadresserna på olika listor baserat på innehåll i utskick så får kunden precis den information han eller hon vill ha.

En annan fråga att ställa till prenumeranterna är hur ofta de vill ha dina utskick. Finns det möjlighet är ett tips att ha en inloggning där kunden själv kan göra val för sina prenumerationer.

 

Be kunden vitlista dig

I den stora mängden mejl som kommer dagligen är det viktigt att dina mejl kommer i mottagarens primära inkorg för att de ska se ditt mejl. Ett tips är därför att be kunden att lägga till din avsändare som kontakt så att inte dina utskick kan misstolkas som spam. För kunder som använder Gmail görs detta enklast genom att dra ett mejl från Kampanjer-fliken till Primär.

 

Igenkänning stärker ditt företag

Igenkänning är a och o när du bygger ett varumärke. Det skapar du genom att vara konsekvent i all marknadsföring. Det gäller även e-postutskick. När kunden öppnar mejlet ska det inte vara någon tvekan om vem som är avsändaren.

Visa din logo tydligt, använd samma färgskala, bilder som du även använder på din webbplats eller i andra marknadsföringssammanhang. Få dina utskick att likna din webbplats så att kunden får en sömlös övergång mellan utskick och webbplats när han eller hon klickar sig vidare på dina länkar.
Med en enhetlig design får kunden en större tilltro till ditt varumärke.

 

Tänk på alla enheter

Idag läser vi inte längre e-post enbart i dator utan framförallt i mobil och surfplatta. Granska dina utskick noggrant i alla typer av läsare så att dina kunder får ett lika snyggt utskick från dig, oavsett hur de väljer att öppna det. Med en responsiv mall anpassar sig utskicken automatiskt efter skärmstorleken och gör det enklare för dig att skapa snygga utskick.

MobiPlus erbjuder hjälp med att skapa designade mallar för ditt företag som du sedan enkelt redigerar med drag-n-drop i vårt eget MobiPlus-verktyg. Du kommer snabbt och enkelt igång med dina e-postkampanjer.

 

Inget magiskt startnummer

Börja skicka nyhetsbrev med en gång till de som anmält sig till ditt nyhetsbrev. Antalet prenumeranter kommer öka allteftersom och du får inte låta det faktum att antalet mottagare till en början är få hindra dig från att skicka ut information till de som faktiskt har anmält att de vill ha den. När du skickar intressanta nyhetsbrev eller kampanjer till dina prenumeranter kommer det också sprida sig och antalet som vill ha dem ökar.

 

Fånga upp prenumeranter

Gör det enkelt för dina webbplatsbesökare och kunder att anmäla sig till dina e-postutskick. Se till att du har ett tydligt formulär på webbplatsen så besökare som är intresserade slipper leta efter anmälan. Tänk också på att ha med anmälan till nyhetsbrev i kassan på din webbshop.

 

Låt kunden lära känna ditt företag

Berätta något spännande eller unik om ditt företag. Det kan vara att företaget valt att ge pengar till välgörenhet eller hur processen går till och vilka tester produkter måste genomgå när företaget utökar sitt sortiment.

 

Fråga kunden

Det spelar ingen roll hur intressanta du tycker att dina utskick är om inte kunderna tycker det, så varför inte gå direkt till källan och fråga kunden vad de tycker om dina senaste utskick? Har de förslag på andra vinklar de skulle vilja läsa om? Finns det något de saknar eller något de vill ha mer av? Det gör att ditt varumärke är det första som dina prenumeranter associerar med tjänster eller produkter, men ger också en chans till att kommunicera med kunder.

 

Tacka kunden för order

Skicka e-post till kunden direkt efter köpet, både för att tacka för att de har handlat hos dig, men även för att utnyttja möjligheten att kommunicera med kunden. Berätta när de kan förvänta sig leverans, hur de kan kontakta om de har några problem med varan och vad deras köp betyder för dig.

 

Kvitto på beställning

Skicka ett separat kvitto på beställning. Det gör det enkelt för kunden att hitta ditt mejl i inkorgen. Se till att ordet kvitto finns med i ämnesraden. I samma mejl kan du passa på att skicka med information om liknande produkter, uppgradering av produkt eller berätta mer om ditt företag.

 

Öka kundnöjdheten med kundenkät

En kundenkät har flera fördelar. Den ger dig möjlighet att få feedback på vad dina prenumeranter tycker om dina utskick och en idé om vad du kan förändra för att de ska ge bättre resultat i framtiden.
Genom att genomföra en enkät kan du också segmentera dina mottagare i nöjda och mindre nöjda prenumeranter och anpassa innehållet i utskicken baserat på det. Nöjda kunder kan fortsätta få mejl i samma stil som tidigare, medan du kan be missnöjda kunder om förslag på förändringar eller fråga om de vill bli borttagna från listan.

 

Har du inte redan kommit igång med e-postutskick till dina kunder?

Starta redan idag. MobiPlus erbjuder ett användarvänligt e-postverktyg med enkel redigering och listhantering. Har du frågor eller vill rådgöra med någon inför ditt utskick? Vår kunniga support finns alltid till hands via e-post, chatt och telefon.

Snabbare Google Adwords-annonser med parallell spårning

Med ett enkelt klick kan du nu få en positiv förändring för laddningstiden gällande dina Google Adwords-annonser.

Många känner till sökmotoroptimering (SEO) där kontinuerligt arbete görs på webbplatsen för att öka synligheten på Google genom att sökord optimeras som är relevanta för företagets bransch. Även Adwords ökar närvaron och synligheten för en webbplats fast istället för att synas i de organiska sökresultaten innebär detta betalda annonser som även ska leda besökaren in på webbplatsen.

Google gick nyligen ut med en uppdatering i Adwords gällande parallell spårning, som innebär hur processen spåras när en besökare klickar på en annons och skickas till en landningssida på webbplatsen. Det är inget nytt att detta kan spåras utan nyheten innebär att landningssidan som besökaren kommer in på ska laddas snabbare efter det klickats på annonsen.

Hur kommer detta påverka dig som annonserar via Google Adwords idag?

Idag ska information hittas snabbt och enkelt, har en webbplats för lång laddningstid tröttnar mest troligt besökaren och väljer en annan webbplats istället. Denna förändring kommer framförallt påverka mobilsurfandet positivt, speciellt om besökarens mobil har en långsammare internetuppkoppling. Med parallell spårning skapas snabbare laddningstid från annons till webbplats och därmed finns det större chans att besökaren stannar på webbplatsen.

Googles uppdatering är ingenting som kommer synas utåt utan det är en inställnings som görs inne på Adwordskontot och som sker i bakgrunden under besökarens process från annons till landningssida. Besökaren kommer dock inte märka någon större skillnad, förutom webbplatsens laddningstid såklart.

Google förklarar själva hur du aktiverar funktionen parallell spårning.

Några saker som är bra att tänka på:

    • Detta gäller söknätverk- och shoppingkampanjer via Google Adwords
    • Webbläsaren måste stödja parallell spårning, just nu gäller det endast Google Chrome på Android-mobiler.
    • Det är endast webbplatser med SSL-certifikat dvs. som har HTTPS som kan använda parallell spårning. På samma vis som HTTPS kommer bli standard senare i år, kommer även denna typ av spårning bli standard. Detta innebär att de Adwordsannonser som skapas ska ha landningssidor med HTTPS, har de inte detta kommer statistiken inte heller spåras.

Läs mer i vårt inlägg om SSL/HTTPS

Annonserar ditt företag inte via Google Adwords idag rekommenderar vi i alla fall att du skaffar ett SSL-certifikat. Detta i och med de nya reglerna enligt GDPR men även hur ert företag kan stå ut från mängden bland era konkurrenter som saknar certifikatet. Sist men inte minst kommer er synlighet i Googles sökresultat gynnas positivt.

Är du och ditt företag intresserade utav SEO och Google Adwords?
Kontakta oss så berättar vi gärna mer om våra tjänster!

Öka konverteringen för mobilen i sommar

Sommaren närmar sig med stormsteg och med det ökar mobilsurfandet. Så hur kan du öka konverteringen trots att desktoptrafiken går ner? Vi ger dig våra bästa tips.

Mobilsurfandet är ofta passivt. Användaren surfar samtidigt som den är på resande fot, sitter i TV-soffan eller håller på med något annat som själ fokus. Mobilen är ett nöje och besökaren är egentligen inte ute efter att shoppa just där och då, men är intresserad av att se vad som finns.

Snabbheten viktigast av allt

För den som väljer att surfa med mobilen är hastigheten allt. Det finns ingen tid till väntan utan webbplatsen behöver ladda in bilder och information blixtsnabbt. Så hur blir en webbplats snabb? Tänk på att säkerställa så att alla objekt på webbplatsen är så komprimerade som möjligt.
På en webbplats med mycket bilder kan det göra stor skillnad att köra bilderna i ett verktyg som optimerar dem. Även CSS, Javascript och HTML som påverkar hemsidans design kan komprimeras så att webbplatsen får en snabbare laddningstid.
Något som också påverkar snabbhet är alla processer som ligger i bakgrunden när någon besöker en webbplats. På en webbshop kan det förutom laddning av bilder, video och script, även handla om kopplingar till betalsätt, leveranssätt, marknadsföringsverktyg etc.
Det blir lätt att en webbshop växer åt alla håll med funktioner och innehåll. Genom att hålla en tydlig linje och genomföra design- och prestandaförbättringar kontinuerligt enligt en utarbetad plan, kan du försäkra dig om sitens prestanda.

Hur snabb är din webbplats?

Testa gärna Googles egen Page Speed 

 

Visa produkter på rätt sätt

Ett tips är att visa produkter i två istället för en kolumn. Bilden på varje produkt blir mindre, men besökaren får snabbare se en större del av ditt utbud och har större chans att hitta något som han eller hon gillar.
För att öka konverteringar från den passiva surfaren är det också viktigt att det finns möjlighet att spara en produkt till senare. De kan då enkelt komma tillbaka senare och göra sitt köp när de är redo för det. Att skicka e-post om övergiven varukorg är också ett sätt att få dessa kunder att faktiskt genomföra sina köp.

 

Ge kunden tydlig respons

Något som är viktigt i all shopping men som blir extra viktigt när shopping sker via mobil är att webbplatsen tydligt ger respons på kundens agerande. När kunden lägger till en vara i varukorgen ska det inte finnas någon tvekan om att produkten har blivit tillagd. Samma sak när det gäller att fylla i formulärfält så att webbplatsen tydligt bekräftar att ett fält fyllts i korrekt och kunden kan gå vidare till nästa.
Och viktigast av allt – att det kommer upp en tydlig bekräftelse när kunden lagt sin order och butiken mottagit den.
Ju tydligare information och vägledning för kunden på webbplatsen desto fler ordrar och mindre irritation från kunden som inte kommer vidare med sin beställning.

 

Tydliga och klickbara call-to-actions

Mobila besökare är bekväma av sig. De vill inte leta efter information på siten utan det ska vara tydligt hur de hittar det de söker på ett snabbt och enkelt sätt. Detta kan vara allt från synliga och klickbara knappar med telefonnummer, som länkar till formulär eller beställning, till prenumeration på nyhetsbrev eller sökfunktion.
Call-to-action både underlättar för kunden och hjälper dig att få kunden att göra det du vill att han eller hon ska göra på webbplatsen. Så se över din webbplats och tänkt dig in i kundens situation. Är det självklart hur man kontaktar er? Fungerar knapparna? Kan era call-to-action sticka ut mer för att bli tydligare? Var självkritisk och analysera vad som går att förbättra.

 

Säker e-handel och SSL-certifikat

Oavsett om du har en webbsida eller webbshop är det idag oerhört viktigt att ha ett så kallat SSL-certifikat som gör att all information som postas på webbplatsen i till exempel formulär, krypteras. I juli kommer Google att börja markera sidor som ej har certifikat som ”ej säker”. En säker sida inger förtroende hos kunden.
Google har gjort detta till en rankingfaktor vilket innebär att det även påverkar resultat vid sökningar i Google.
Även certifieringar som Säker e-handel liksom kända betalsätt kan påverka kundens köpbeteende. Ju tryggare och säkrare kunden känner sig, desto mer benägen är kunden att handla.

 

Hur gammal är din e-handel?

Webben är en värld som ständigt utvecklas. Idag är det viktigt att din webbplats är anpassad för alla typer av enheter. Du kan ha en separat mobilversion av sidan, eller som de flesta har idag, en responsiv eller adaptiv webbplats som anpassar sig efter skärmens upplösning.
Om din webbplats är över fem år gammal bör du fundera på att bygga om den på en modern plattform. Inte minst eftersom det skulle öka prestandan för din webbplats. Och som nämnts tidigare, ökad prestanda = snabbare webbplats = fler konverteringar.

Har du funderingar eller frågor? Tveka inte att kontakta oss.

MobiPlus söker Account Manager

Vi söker just nu en account manager till vårt Göteborgskontor.

Läs mer på Jobba hos oss

Kommuniké från årsstämma i MobiPlus AB (publ)

Vid årsstämma i MobiPlus AB (publ) som hölls idag den 16 maj 2018 beslutades bland annat följande:
– Stämman fastställde resultat och balansräkning i såväl bolaget som koncernen. Stämman beslutade att disponera över bolagets resultat enligt styrelsens förslag i årsredovisningen. Ingen utdelning lämnas för räkenskapsåret 2017.
– Stämman beviljade styrelseledamöterna och verkställande direktören ansvarsfrihet för verksamhetsåret 2017.
– Stämman beslutade att styrelsen ska bestå av fyra styrelseledamöter.
– Stämman beslutade att styrelsearvode utgår om 25.000 kr/år och styrelseledamot, 1500 kronor per timme i mötesarvode. Inget styrelsearvode utgår till styrelseledamöter verksamma i bolaget.
– Stämman beslutade att revisorsarvode utgår löpande.
– Omval av Fredrik Alsgren, Stefan Carlén, Ronni Larsson, Calle Mörck som styrelseledamöter.
– Omval av Calle Mörck till styrelseordförande.
– Omval av revisionsbyrån Grant Thornton med huvudansvarig revisor Patric Hofréus.

För ytterligare information
Fredrik Alsgren, VD, MobiPlus AB
Telefon: 031-387 07 71
E-post: fa@mobiplus.se
www.mobiplus.se

Kort om MobiPlus
MobiPlus AB (publ) (organisationsnummer: 556823-2465) är ett marknadsförings- och teknikföretag med kontor i Göteborg, Borås, Helsingborg, Söderhamn och Örnsköldsvik, som erbjuder lösningar inom digital marknadsföring till framförallt företag inom e-handel och detaljhandel. Bolagets affärsidé är att erbjuda plattformar för kommunikation via SMS, e-post, hemsida, e-handel, sociala medier, sökmotoroptimering, digitala skärmar och fasta reklamytor, samt sköta all teknik och support bakom plattformen. Det inkluderar även drift av webbplatser, webbutveckling, apputveckling, IT-baserade affärs- och kassasystem, samt service och montering. Bolaget har som mål att vara en helhetsleverantör för sina kunder för att effektivisera deras marknadsföring. Bolaget har utvecklat en egen plattform för bland annat SMS och nyhetsbrevsutskick med möjlighet till personliga utskick och enkel hantering.

 

Läs som pdf

GDPR – vad behöver jag som företagare tänka på?

Just nu finns det information om GDPR överallt. Nästa fredag, den 25/5 börjar den nya dataskyddsförordningen att gälla. Så vad behöver du som företagare ha gjort innan dess? Här kommer en sammanfattning om bakgrunden till vad GDPR handlar om och vad du som företagare behöver tänka på.

 

Vad är GDPR?

Från och med den 25 maj 2018 bestämmer den nya dataskyddsförordningen, ”the General Data Protection Regulation” (GDPR), hur ditt företag får behandla personuppgifter, det vill säga all information som direkt eller indirekt kan knytas till en person. Det innefattar namn, foto, e-postadress, IP-adress, bankuppgifter, medicinsk information, platsinformation samt inlägg på sociala medier.

De nya reglerna, som gäller i hela EU och EES, ersätter personuppgiftslagen (PuL), och ställer högre krav på ditt företags rutiner och processer för en säker hantering av personuppgifter.

GDPR gör ingen skillnad på om personuppgifterna används i en privat, offentlig eller professionell roll. Det innebär att även B2B-företag berörs av den nya lagen då de relationer de har med andra företag utförs av individer som skyddas av GDPR.

 

Vad är syftet?

Syftet med den nya dataskyddsförordningen är att stärka medborgarnas rättigheter med ett eget integritetsskydd och att samma skydd gäller inom alla EU:s medlemsstater. Genom att ställa högre krav på att företag, organisationer och myndigheter informerar om hur och vilka uppgifter de hanterar samt varför, får medborgaren en större kontroll. Det nya skyddet ger också individen en rätt att bli glömd, det vill säga att en person har rätt att begära att alla uppgifter tas bort ur ett kundregister eller sökmotor.

 

Vad händer ett företag som inte följer GDPR?

Den största skillnaden från PuL är att höga böter väntar de företag som ej följer GDPR. Ett företag som brustit i sin behandling av personuppgifter kan tvingas betala en så kallad administrativ sanktionsavgift på upp till 20 miljoner euro eller fyra procent av företagets globala omsättning. Varje land har sin egen tillsynsmyndighet som bedömer överträdelsen. I Sverige hanteras dessa ärenden av Datainspektionen. Riktlinjer och beslut om tolkningar kommer också fattas av en central dataskyddsstyrelse i EU.

Varje medlemsland får själva avgöra om sanktionsavgifter för myndigheter och offentlig sektor. I Sverige finns det förslag på att sanktionsavgifterna ska ligga på mellan 10 och 20 miljoner kronor, vilket är jämförbart med brott mot miljö- och arbetsmarknadslagar.

 

Vad behöver företaget vidta för åtgärder?

Många av de krav som nu ställs fanns med redan i personuppgiftslagen (PuL). Det viktiga är att alla på företaget känner till vilka data era system lagrar och varför. Varför behöver du uppgifterna, hur samlas de in och vem har tillgång till dem?

Detta är inte något er IT-leverantör kan ge svar på utan du behöver själv gå igenom och dokumentera detta.

Läs gärna mer på Datainspektionen.se

 

Hur hanterar jag detta på min webbplats?

Formulär

I anslutning till formulär behöver finnas ett val för samtycke till att skicka uppgifter och att det tydligt framgår vad du kommer använda uppgifterna till.

Nyhetsbrev & e-postlistor

Tänk på att alla som väljer att prenumerera på nyhetsbrev måste ge sitt samtycke till att du kommer samla in och använda uppgifterna. Detta kan göras med en checkbox. Viktigt är att den inte får vara i bockad som förval.

Informera i anslutning till prenumerationsfältet vad för information prenumeranten kan förvänta sig.

En länk för att avanmäla sig måste finnas i varje utskick.

Bilder

Bild är en personuppgift om människor på bilden går att känna igen. Även namn, adress och övriga personuppgifter i metadatat (koden som beskriver bilden som t.ex. bildbeskrivning) behöver vara godkänt av personen.

 

Är ditt företag redo för GDPR?

Dubbelkolla mot vår checklista:

  • Se till att företagets personuppgiftspolicy är uppdaterad och innehåller; hur länge data lagras, vem som ansvarar för uppgifterna, vad anledningen till att samla in dem är, vem som har tillgång till uppgifterna, dataöverföringspolicy, en översikt över rätten att begära ut uppgifterna, ta tillbaka sitt samtycke samt framföra ett klagomål.
    Se till att policyn finns på ett synligt ställe på företagets webbplats så du enkelt kan hänvisa till den.
  • Säkerställ att du har definierat den lagliga grunden för behandling av data, om det är ett samtycke eller legitimt intresse, och att du har dokumentation för att bevisa att de efterlevs. Om den rättsliga grunden baseras på LIA, se till att du utför en LIA och att den är tillgänglig för alla på företaget som referens.
  • Se till att du har en rutin på plats för att ta bort uppgifter om en person begär det och att alla i verksamheten känner till vem som är ansvarig för detta.
  • Granska erleverantörer och delprocesser så att GDPR efterlevs.
  • Utbilda personalen om vad GDPR är och hur den påverkar företagets arbetsrutiner, samt att de känner till vad som räknas som en överträdelse.

 

Om det finns osäkerhet i vad som behöver göras för att GDPR-säkra ditt företag är vår rekommendation att du kontaktar en jurist då vi endast kan ge information om GDPR, ej juridisk rådgivning.

MobiPlus: Delårsrapport MobiPlus AB (publ) Q1 2018

Siffror i sammandrag

Koncernen

Första kvartalet (2018-01-01 – 2018-03-31)

– Intäkterna för första tre månaderna uppgick till 9 167 485 SEK (4 685 290 SEK)

– Resultatet före skatt (EBT) uppgick till -1 105 692 SEK* (-427 409 SEK**)

* Resultatet är belastat med -570 tkr i engångseffekter. Dels är det -400 tkr som är kopplat till förändrade periodiseringsrutiner för 2018 och dels är det ca -170 tkr i  emissions- och förvärvskostnader.

  Värt att notera är att Retailsolutions står för -750 tkr av detta vilket är i linje med deras historiska Q1-resultat.

**   Resultatet är belastat med ca -150 tkr i engångseffekter

– Resultatet per aktie uppgick till -0.19 SEK (-0,08 SEK)

– Likvida medel vid periodens slut  4 991 660 SEK (5 695 203 SEK)

Antal aktier:  5 958 939 (5 437 000)

 

Moderbolaget

Första kvartalet (2018-01-01 – 2018-03-31)

– Intäkterna för de första tre månaderna uppgick till 2 698 757 SEK (1 582 898 SEK)

– Resultatet före skatt (EBT) uppgick till 78 846 SEK (-228 995 SEK)

 

Kommentarer

Koncernen har haft ett väldigt händelserikt första kvartal samt visat stark tillväxt (96%) jämfört med samma period föregående år. Framför allt har bolagets tjänster för SMS-marknadsföring utvecklats med en stark organisk tillväxt samt att tidigare förvärv bidragit till den ökade omsättningen för koncernen.

MobiPlus visar ett underskott på 1.1 mkr för Q1. Retailsolutions står för 750 tkr av detta, vilket är i linje med deras historiska Q1-resultat.

Engångseffekter har påverkat resultatet negativt med totalt 570 tkr. 400 tkr avser förändrade periodiseringsrutiner för 2018 samt 170 tkr i emissions- och förvärvskostnader. I resultatet ingår en goodwillavskrivning med ca 600 tkr.

Tillträdet av Retailsolutions Sverige AB präglade de första dagarna på året. Detta följdes sedan snabbt upp av en gemensam affär till ett initialt värde om ca 350 tkr och har god potential att fördubblas. Kunden valde MobiPlus för den samlade kompetens som koncernen levererar inom marknadsföring, butikskassasystem, webbproduktion och drift.

En företrädesemission och en extra bolagsstämma genomfördes i perioden januari-februari för att finansiera förvärvet. Detta ökade antalet aktier från 5 437 000 till 5 958 939 och därtill finns en utestående konvertibel om 1 500 150 kr till en konverteringskurs om 7.30kr (motsv. 205 500 aktier).

Konsolideringsarbetet med att bygga en gemensam stark företagskultur har påbörjats och vi fortsätter att komplettera affärsplanen med hänsyn till förvärven. Vi är därmed inne i en fas för att se över organisationen för att öka och överföra kompetenser, förstärka försäljningsorganisationen och effektivisera verksamheten.

Efter förvärvet av Retailsolutions har ledningsgruppen omstrukturerats och effektiviserats. Som ett led i bolagets fortsatta utveckling anställdes i början av mars två nya säljare som direkt började leverera nya avtal redan innan utgången av första kvartalet.

Mycket har skett i verksamheten senaste året och styrelsen ser positivt på marknadsutvecklingen. Med förväntad och normal säsongsvariation kommer MobiPlus att leverera ett positivt resultat för 2018.

Jag ser hoppfullt på framtiden!

Fredrik Alsgren, VD

 

Väsentliga händelser under perioden

  • Tillträde av Retailsolutions Sverige AB som kompletterat med MobiPlus med affärs-, kassa- och POS-system inom retailmarknaden
  • Avtal med ny kund som väljer en helhetslösning från MobiPlus med ett initialt ordervärde om ca 350 tkr, avtalet har en god möjlighet att fördubblas.
  • Utökning av säljorganisationen
  • Extra bolagsstämma och företrädesemission genomförd

 

Väsentliga händelser efter periodens utgång

Inga

Redovisningsprinciper
Delårsrapporten har upprättats i enlighet med BFNAR 2012:1 Årsredovisning och koncernredovisning.

 

Granskning av revisor
Delårsrapporten har inte varit föremål för granskning av Bolagets revisor.

 

Kommande rapportdatum

Halvårsrapport – 15/8

Delårsrapport Q3 – 12/11

Bokslutskommuniké – 29/1

 

För ytterligare information

Fredrik Alsgren, VD, MobiPlus AB
Telefon: 031-387 07 71
E-post: fa@mobiplus.se

www.mobiplus.se

Denna information är sådan information som MobiPlus AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 11/5 2018.

 

Kort om MobiPlus

MobiPlus AB (publ) (organisationsnummer: 556823-2465) är ett marknadsförings- och teknikföretag med kontor i Göteborg, Borås, Helsingborg, Söderhamn och Örnsköldsvik, som erbjuder lösningar inom digital marknadsföring till framförallt företag inom e-handel och detaljhandel. Bolagets affärsidé är att erbjuda plattformar för kommunikation via SMS, e-post, hemsida, e-handel, sociala medier, sökmotoroptimering, digitala skärmar och fasta reklamytor, samt sköta all teknik och support bakom plattformen. Det inkluderar även drift av webbplatser, webbutveckling, apputveckling samt service och montering. Bolaget har som mål att vara en helhetsleverantör för sina kunder för att effektivisera deras marknadsföring. Bolaget har utvecklat en egen plattform för bland annat SMS och nyhetsbrevsutskick med möjlighet till personliga utskick och enkel hantering.

Se hela pressmeddelandet nedan

2018-05-11 delårsrapport Q1 – MobiPlus AB

MobiPlus AB (publ) tidigarelägger offentliggörande av delårsrapport Q1

Styrelsen i MobiPlus AB (publ) har beslutat att tidigarelägga offentliggörandet av delårsrapporten för kvartal 1 till 2018-05-11. Anledningen är att rapporten är klar tidigare.

 

För ytterligare information

Fredrik Alsgren, VD, MobiPlus AB
Telefon: 031-387 07 71
E-post: fa@mobiplus.se

www.mobiplus.se

 

Kort om MobiPlus

MobiPlus AB (publ) (organisationsnummer: 556823-2465) är ett marknadsförings- och teknikföretag med kontor i Göteborg, Borås, Helsingborg, Söderhamn och Örnsköldsvik, som erbjuder lösningar inom digital marknadsföring till framförallt företag inom e-handel och detaljhandel. Bolagets affärsidé är att erbjuda plattformar för kommunikation via SMS, e-post, hemsida, e-handel, sociala medier, sökmotoroptimering, digitala skärmar och fasta reklamytor, samt sköta all teknik och support bakom plattformen. Det inkluderar även drift av webbplatser, webbutveckling, apputveckling, IT-baserade affärs- och kassasystem, samt service och montering. Bolaget har som mål att vara en helhetsleverantör för sina kunder för att effektivisera deras marknadsföring. Bolaget har utvecklat en egen plattform för bland annat SMS och nyhetsbrevsutskick med möjlighet till personliga utskick och enkel hantering.

 

Läs som pdf