SMS-utskick för företag

Öka din försäljning med SMS-marknadsföring

Vill du på ett enkelt och snabbt sätt nå ut till dina kunder? Har du ett erbjudande och vill öka din försäljning? Med SMS når du dina mottagare direkt i telefonen och detta på bara några minuter.

Med en avsevärt större öppningsfrekvens än nyhetsbrev öppnas ett SMS av hela 97% av mottagarna.  Ett nyhetsbrev har större risk att försvinna i den stora massan eller hamna i skräpposten. Se till att utnyttja denna möjlighet att nå dina kunder.

 

För att en SMS-marknadsföring ska ses som lyckad behöver dina utskick vara relevanta. Rätt meddelande till rätt mottagare. För att det ska bli riktigt bra behöver du samla in data om dina kunder och segmentera listor ut efter denna information.

Du kan segmentera dina listor efter olika länder, postnummer, aktiva kunder under en viss period etc. Med hjälp av data om dina kunder kan mottagarlistorna anpassas helt efter dina önskemål.

 

Relevant och tydligt innehåll

Meddelandet ska vara enkelt, tydligt och kortfattat. Standardlängden på 160 tecken kan göra det svårt att få med all relevant information. Lägg den informationen på en separat landningssida. Innehållet i meddelandet ska vara lockande och göra att mottagaren ska vilja agera på något sätt. Inkludera en länk till hemsidan för mer information om erbjudandet eller rabattkod.

Möjligheterna att använda unika kampanjlänkar och rabattkoder gör att du enkelt kan följa upp resultatet och se hur försäljningen ökat tack vare detta.

Du vet väl att du kan planera dina utskick och kampanjer för hela året, schemalägg inför alla händelser och köphelger.

 

Var personlig när det behövs

Rikta dina SMS med personligt budskap och förtydliga detta genom att inleda meddelandet med ”Hej Anna!”. Detta kan vara trevligt för mottagaren och gör att han eller hon känner sig utvalda.

 

Utforma ditt SMS-utskick med rätt information och skicka vid rätt tidpunkt

Nå ut med ditt erbjudande eller information när dina kunder är som mest mottagliga. Lär känna dina kunder och se när det är mest troligt för konvertering. Ett meddelande som kommer för tidigt på en helgmorgon kan skapa irritation hos kunden. Gör du istället ett utskick mitt på dagen har det en tendens att glömmas bort pga. andra faktorer och risken att kunden missar erbjudandet är stor.

 

Låt kunden även få möjlighet att avregistrera sig från kommande utskick. Det finns inget som skapar så stor frustration som när det skickas reklam via SMS till de som inte uppskattar det. Avsluta därför ditt meddelande med tydlig information om hur man går tillväga.

Nyfiken på att testa din SMS-kampanj med hjälp av vår SMS-tjänst?

Hösten och vinterns alla SMS-kampanjer står för dörren och med det även årets största kampanjdag – Black Friday den 23 november. Vill du och ditt företag komma igång med SMS-marknadsföring i god tid inför detta?

Med MobiPlus unika plattform kan du hantera dina utskick snabbt och enkelt.

Läs mer om vår SMS-tjänst och kontakta oss redan idag för att komma igång med personlig SMS-marknadsföring och ökad försäljning.

MobiPlus investerar i utveckling av nya plattformar och ny fysisk servermiljö

MobiPlus investerar i utvecklingsarbete motsvarande ett värde av 1,8MSEK i nästa generations styrningsplattform för handelsföretag och nya servrar i Umeå.

I och med MobiPlus förvärv av Retailsolutions Sverige AB i början av året så fick bolaget tillgång till en egenutvecklad plattform för hantering av produkter, kunder, ordrar, statistik mm. För att framtidssäkra samarbetet med den stora kundgruppen av handelsföretag gör bolaget nu en större intern investering i utvecklingen av nästa generation av denna plattform. Målet är att stärka MobiPlus erbjudande inom omnichannel-lösningar med en förbättrad gemensam synkroniserad hantering av såväl e-handel, fysisk butik som digital marknadsföring och business intelligence. Den nya plattformen kommer skapa mycket större möjligheter för MobiPlus kunder att dra nytta av hela MobiPlus breda utbud av produkter och tjänster.

I samband med detta bygger MobiPlus även upp en ny servermiljö i Umeå för att ytterligare säkerställa att även utbudet av hosting och driftstjänster kommer ligga i framkant även i framtiden.

”Vi har sett en stark orderingång det senaste, speciellt bland tidigare kunder som vill bredda sitt engagemang hos MobiPlus och det känns fantastiskt roligt att kunna ge våra kunder möjligheten att få tillgång till otroligt mycket information om olika delar av deras verksamhet på ett och samma ställe.” – Fredrik Alsgren, VD MobiPlus

Om MobiPlus:
MobiPlus är en digital fullservicebyrå som vilar på tre grundpelare; digital marknadsföring, detaljhandelslösningar och tekniska IT-lösningar. Genom att leverera hela bredden av lösningar ger vi våra kunder en kontaktyta och en partner som tar hela ansvaret för plan, genomförande och support. Det är så vi bygger våra långsiktiga partnerskap med våra kunder för att på ett modernt och kostnadseffektivt sätt avlasta förenkla våra kunders vardag.

Vår vision är att, genom att leverera moderna och marknadsledande digitala lösningar och tjänster, arbeta i nära partnerskap med våra kunder, stora som små, för att ge dem friheten att fokusera på sitt eget kärnerbjudande och nå sina mål.

Inom digital marknadsföring arbetar vi med marknadsföringstjänster såsom SMS och e-post, lojalitetslösningar, digital strategi, SEO, sociala medier, digital annonsering, content/native, och webbproduktion.

Detaljhandelslösningar innefattar strategisk konsultation, e-handel, kassasystem/POS, affärssystem, betallösningar, integrationslösningar och tillhörande kringtjänster.

Den tekniska grundpelaren består i serverlösningar, hosting, applikationsdrift, systemlösningar från t.ex. Microsoft, Adobe m.fl, telefonilösningar, kontorslösningar, hårdvara mm.

Vårt team av ca 35 specialister inom de strategiska, kreativa och tekniska delarna av den digitala världen står redo att hjälpa er utveckla ert kunderbjudande, köpupplevelse och verksamhet för att möta morgondagens utmaningar.

Kommunicera personligt med dina kunder

För att skapa lojala, återkommande kunder till din webbshop så behöver du tänka på hur du kommunicerar med dina kunder. Kunder vill känna sig utvalda –  personlig kommunikation är nyckeln.

Retargeting

Med retargeting når du dina besökare efter att de lämnat din webbplats med riktade annonser antingen via e-post eller som annonser på andra webbplatser som kunden besöker.
En fallgrop med retargeting är att missa att vara personlig. En kund som precis köpt en jacka, vill inte se en annons på en liknande jacka utan vill istället erbjudas kompletterande produkter som han eller hon kan vara intresserade av. För att nå en kund som ej genomfört ett köp men visat intresse för dina produkter kan ett mejl vara ett bra sätt att påminna kunden och väcka intresset på nytt.

Retargeting är ett effektivt sätt att nå potentiella kunder och att få återkommande kunder att besöka din webbplats igen, men glöm inte att tänka på kunden i första hand. Hur en kund reagerar på retargeting beror ofta på var i köpprocessen kunden är. Söker han eller hon information om en produkt, är redo att göra sitt köp och jämför olika alternativ, eller är varan redan köpt?

Sammanfattningsvis – ge kunden ett relevant och personligt erbjudande som kunden inte tänkt på själv så är sannolikheten störst att du lyckas med din retargeting.

Tidpunkten är lika viktig som innehållet

När är egentligen bäst tid att skicka ett meddelande? Varje kund är unik men med rätt analys kan du förutsäga när kunden är i behov av dina varor och skicka ditt meddelande i rätt tid. Nå din kund när den är på ”shopping-humör”. Tänk på din målgrupp och hur vardagen ser ut.

Påminn mig

Underlätta för dina kunder och hjälp dem att komma ihåg eller bli påminda om produkter och tjänster de visat ett intresse för. Har kunden tidigare köpt en produkt som åter är i lager eller har han eller hennes favoritdesigner släppt en ny kollektion?  Gör ett utskick som påminner kunden att ni tänker på dem.

Kunder förväntar sig att du ska känna igen dem – överallt

Det blir allt vanligare att kunder besöker både en fysisk butik eller ett event och webbutiken. Hur kombinerar man kunders upplevelse offline och online för att kunden ska känna sig utvald? Ett exempel; Kunden närvarar på en kundkväll i butiken. Får ett utskick via mejl som tack för att han eller hon närvarade med en personlig kod och rabatt på nästa köp i webbutiken.

Gör du rätt? Testa och utvärdera

Vilka kommunikationsvägar är lyckade och framgångsrika? Vilka behöver du förändra?
Använd informationen som finns tillgänglig i olika analysverktyg för att analysera vilken form av kommunikation som når dina kunder på bästa sätt. Antal gilla-markeringar,  klick, konverteringar och avanmälningar på nyhetsbrev säger alla något om hur er kommunikation upplevs. Lyssna på feedback från era kunder.

Har du frågor och funderingar på hur du kan nå dina kunder?
Vi hjälper dig att kommunicera med dina kunder på rätt sätt.

5 bästa tipsen för att synas lokalt i Google

Fyra av fem konsumenter söker lokalt i Google när de letar efter frisör, butik eller restaurang. Om du inte syns i sökningar på de orter där du finns representerad kan du missa 80% av dina potentiella kunder. Vi ger dig våra fem bästa tips som hjälper dig med detta.

 

1. Använd Google My Business

Google My Business är en funktion i Google som snabbt ger konsumenten den viktigaste informationen om ditt företag. Google skapar dessa själv med hjälp av information de hittar på din webbplats, men för att det ska stämma är det viktigt att du själv eller den byrå du anlitar verifierar ditt företag. Förutom information som telefon, webbadress och öppettider kan dina kunder även recensera ditt företag. Just recensioner är något du bör uppmana dina kunder att skriva då det påverkar din ranking.
Glöm inte bort att svara på recensioner. I ditt svar bör du nämna produkten och orten då det stärker din optimering. Ett svar kan vara: ” Tack för din respons för vår restaurang i Göteborg. Vi värdesätter din åsikt och hoppas att vi ses snart igen. Tack från personalen på …..”

 

2. Använd orten i innehållet på webbplatsen

För att Google ska förstå att du finns på en ort är det viktigt att orten återkommer i rubriker, text, titel, metabeskrivning m.m. Allt innehåll på din webbplats kan optimeras för Google, både vanliga sidor men även bloggposter och nyhetsinlägg. Tänk på att varje gång du publicerar en ny sida indexeras ny information i Google och det ger dig chansen att optimera för en ny geografisk sökfras. Att baka in orter i texten kan vara svårt att få till på ett naturligt sätt. Ett exempel är att använda sig av referenser och kundberättelser som är baserade på olika platser.

 

3. Finns du på flera platser? Skapa en sida för varje ort

Om ditt företag finns representerat på flera platser bör du skapa en sida för varje butik eller kontor på din webbplats. Ge besökaren tydlig information om adress, kontaktuppgifter, kontaktpersoner, öppettider, beskrivning av det lokala företaget, citat från kunder m.m. Tänk på att informationen behöver vara unik på alla sidor då dubbelt innehåll straffas av Google.
Om ditt företag bara finns på en plats, se till att sidan om företag innehåller intressant information och får med det lokala i texten.

 

4. Bädda in kartan från Google för extra rankingpoäng

Genom att använda Google Maps kartor på din webbplats blir det inte bara lätt för besökaren att hitta till dig, det hjälper även din lokala ranking i Google. Det fungerar så att Google då kan lägga ihop information som de hämtar från både innehållet på webbplatsen och kartan, vilket tillsammans ger ett bättre resultat i den organiska listan.

 

5. Skapa lokalt innehåll

Använd dig av det som händer på orten när du skapar innehåll till din webbplats. Gå utanför det som är ditt företag och berätta om saker som är intressanta för dina kunder med en lokal touch. När det kommer en branschnyhet – ge det en lokal vinkel.
Ett exempel på en nyhet kan vara att din butik finns i ett köpcentrum som nu valt att ändra sina öppettider så du även kan besöka dem på kvällen. Om ett event arrangeras i din stad som påverkar hur dina kunder kan parkera just den dagen, skriv och berätta om eventet och hur det påverkar din kund.

 

Några av våra tips går snabbt att fixa, som att bädda in kartan från Google och se till att uppgifterna i Google My Business stämmer, men det mesta handlar om hårt jobb och att ge sin webbplats tid och kärlek. För att lyckas med SEO behövs ett kontinuerligt arbete med att skapa innehåll, fixa och be kunder om recensioner och bemöta dem. Genom att arbeta med SEO kontinuerligt ger du också din webbplats bästa förutsättningarna för att lyckas i längden. Har du inte själv möjlighet att jobba aktivt med sidan? Kontakta oss så hittar vi ett upplägg som passar dig och din verksamhet.

Kom igång med Influencer Marketing

Har du funderat på att samarbeta med en influencer? Vi ger dig tips och råd på hur du får ut så mycket som möjligt av influencer marketing.

 

Vem är en influencer och vad är nyttan med det?

Sociala medier som Instagram Facebook och Youtube har ändrat sättet vi ser på reklam i vår vardag. I våra flöden ser vi dagligen sponsrade inlägg men något som påverkar oss mer där vi inte tänker på att det är reklam på samma sätt är just influencers. Bloggare, vloggare och kändisar på sociala medier blir sponsrade att visa produkter och det funkar. Vi köper det eftersom vi inspireras av dem och identifierar oss med dem.

Men, en influencer för ditt varumärke behöver inte vara en person som är känd i hela landet. Det viktigaste är att personen i fråga är trovärdig och att dess följare är villiga att testa produkter som han eller hon marknadsför. En sådan person kallas micro-influencer.

Om du hittar rätt person, känd eller okänd, att samarbeta med kan du både öka medvetenheten om ditt varumärke och öka din försäljning.

 

Kan en influencer verkligen öka  min försäljning?

Beroende på vem du frågar kan du få väldigt olika svar. Alltifrån att det har varit en enorm succé till att det inte har gett något alls. Vad är då skillnaden? När fungerar marknadsföring med influencer och när gör det inte det? Det viktiga är att sätta upp mål för vad du vill uppnå med samarbetet innan du börjar och göra en gedigen research så att du hittar rätt influencer för ditt varumärke.

 

Vilka mål har du för satsningen på influencers?

Att arbeta med influencers kan framförallt gynna ditt bolag på följande sätt:

1.       En influencer har stor kunskap om plattformen de använder och är duktiga på att skapa engagerande innehåll för den plattformen

2.       Tillgång till dess följare

3.       Arbeta med dem som konsument för att få deras feedback och åsikter om en produkt

Fundera på vad du helst vill uppnå. De tre målen ovan utesluter inte varandra men inrikta dig på ett av dem när du inleder jakten på rätt influencer för ditt varumärke.

 

Hur hittar jag rätt influencer för mitt varumärke?

Titta efter en influencer som passar ditt varumärke, innan du gräver dig djupare och analyserar följare och engagemang. Det finns olika sätt att söka efter tänkbara personer.

1.       Google
På Google hittar du allt som behövs när det gäller bloggar, videos och webbsidor. Nackdelen är att det kan vara tidskrävande.

2.       Influencer-nätverk
Det finns både nationella och internationella nätverk för att hitta influencers.

3.       #Hashtags
Sök på hashtaggar som knyter an till dina ämnen. Om ditt varumärke funnits ett tag, hitta personer som redan skrivit om dig och kontakta dem med en möjlighet att starta ett samarbete.

Skapa en lista på personer som du tror verkligen skulle passa dina produkter och varumärke, baserat på vad han eller hon publicerar på Instagram, Facebook, Youtube, Snapchat – den kanal du tänkt dig att arbeta med. Leta efter personer som du känner kan representera ditt varumärke, som du skulle vilja ha som kund och som du faktiskt tror skulle använda dina produkter.

 

Dags att analysera engagemang

När du hittat ett antal personer som du tror skulle passa är det dags att se hur engagemanget från deras följare ser ut. Ta mellan 4 till 10 inlägg eller poster, lägg ihop alla likes och dela på antalet poster för att få genomsnittligt antal likes. Dela sedan dem siffran på antalet följare för att få reda på hur stor del av följarna som gillar varje post.

Så länge engagemanget från följarna är 2-3 procent och uppåt har personen en bra följarskara. En del personer har en mindre följarskara men som är mer aktiv där 8, 9, 10 procent av följarna interagerar med inläggen.

Titta även på kommentarerna och inte bara likes. Influencers som får riktiga kommentarer, med engagerade frågor eller konversationer är guldkorn som du gärna vill jobba med.

 

Hur inleder du ett samarbete?

Tänk på att personen kanske inte känner till ditt varumärke. Börja närma dig personen du valt ut lite försiktigt (om det inte är via ett influencer nätverk) och utveckla en vänskap genom att följa dem i sociala medier, prenumerera på deras nyhetsbrev och dela deras innehåll. När ni har en relation, fråga om han eller hon skulle vara intresserad av att marknadsföra dina produkter.

 

Så kan du marknadsföra dig med hjälp av influencer

Ett av de bästa sätten att använda influencers är att verkligen låta dem testa produkten och bekanta sig med varumärket. Bjud in personen till ett event eller låt dem testa servicen så att de får en fördjupad upplevelse av det du erbjuder. Bilder och filmsnuttar från detta kan sedan användas som marknadsföringsmaterial.

Några förslag på vad en influencer kan göra för dig

–          Produktrecension

–          Vinna produkter i en tävling

–          Give aways

–          Skapa en native ad-artikel

–          Ett live event

–          Haulvideo

–          Kampanj

 

Tänk på att en influencer måste vara sanningsenlig mot sina följare och ge sin åsikt om dina produkter, både positiva och negativa. Även om du betalar för att personen ska visa din produkt behöver det som visas vara transparant och ärligt. Influencern har sin lojalitet hos sina följare och det behöver du respektera.

 

Lycka till!

Halvårsrapport MobiPlus AB (publ) 2018

Siffror i sammandrag

Koncernen

Första halvåret (2018-01-01 – 2018-06-30)

– Intäkterna för första halvåret uppgick till 18 072 606 SEK (10 215 873 SEK)

– Resultatet före skatt (EBT) uppgick till -2 732 286 SEK* (-1 245 687 SEK**)

*     Resultatet är belastat med ca -1040 tkr i engångseffekter.

Resultatet är även belastat med goodwillavskrivningar med ca -1400 tkr.

Värt att notera är att Retailsolutions står för ca -850 tkr av resultatet vilket är i linje med deras
historiska resultat för perioden.

**  Resultatet är 2017 belastat med ca -700 tkr i engångseffekter relaterat till bolagets notering.

Resultatet är 2017 även belastat med goodwillavskrivningar med ca -900 tkr.

 

Andra kvartalet (2018-04-01 – 2018-06-30)

– Intäkterna för andra kvartalet uppgick till 8 905 121 SEK (5 530 583 SEK)

– Resultatet före skatt (EBT) uppgick till -1 626 594 SEK (-818 278 SEK)

 

– Resultatet per aktie uppgick till -0.46 SEK (-0.15 SEK)

– Likvida medel vid periodens slut 3 744 074 SEK (8 074 022 SEK)

Antal aktier: 5 958 939 (5 437 000)

Siffror i parentes avser motsvarande period 2017.

 

 

Moderbolaget

Första halvåret (2018-01-01 – 2018-06-30)

– Intäkterna för första halvåret uppgick till 5 290 396 SEK (3 724 412 SEK)

– Resultatet före skatt (EBT) uppgick till -130 317 SEK (-610 552 SEK)

 

Andra kvartalet (2018-04-01 – 2018-06-30)

– Intäkterna för andra kvartalet uppgick till 2 591 639 SEK (2 141 514 SEK)

– Resultatet före skatt (EBT) uppgick till -209 163 SEK (-381 557 SEK)

 

 

 

VD har ordet

 

Fokus under det första halvåret har varit att integrera den senaste tidens förvärv i MobiPlus-koncernen parallellt med att fortsätta utvecklingsarbetet för att möta de krav på tillväxt i den affärsplan, som bolaget för närvarande arbetar fram. Som en konsekvens förstärker koncernen både management och säljkapacitet vilket belastar resultatet i delårsrapporten med ca 570 tkr jämfört med föregående år.

Organisationen i övrigt ses över och effektiviseras, bland annat har uppsägningar genomförts vilket belastar resultatet med ca 350 tkr i avvecklingskostnader. Dessutom vässas organisationen genom kompetensöverföring mellan bolagen som också ger utvecklingsmöjligheter för medarbetarna.

Jämförelsestörande poster, utöver avvecklingskostnader, i halvårsresultatet utgörs av emissions- och förvärvskostnader med ca 360 tkr och förändrade periodiseringsrutiner för intäkterna i kontrakten med ca 330 tkr. Det sistnämnda kommer att neutraliseras under året.
Värt att notera är att Retailsolutions belastar resultatet med ca 850 tkr vilket är i linje med deras historiska resultat för perioden.

De ackumulerade goodwillavskrivningarna ökar jämfört med 2017 med ca 900 tkr till ca 1400 tkr.

På intäktssidan uppvisar MobiPlus en tillväxt på 77% i halvårsresultatet jämfört med föregående år. Den större delen är kopplad till gjorda förvärv men tillväxten är också organisk. Vi ser i framtiden en stor potential när vi, genom förvärven, kan erbjuda ett bredare tjänsteutbud mot en större kundstock. Kundstocken har ökat med ca 2000 nya kunder i och med förvärven av Retailsolutions och Wavecom. Orderstocken ligger dessutom en bit över försäljningsmål vilket bådar gott inför hösten.

Lanseringen av SMS-marknadsföring med spårning på individnivå som kompletterar Google Analytics har genomförts. Tjänsten har utvecklats tillsammans med några av våra kunder och responsen har varit enormt positiv. Då denna funktionalitet i nuläget är unik för MobiPlus ger den en stark position för att ta nya affärer med förbättrade marginaler. Intäkterna från SMS-produkten har ökat med 40% jämfört med föregående år utan några utökade sälj- eller marknadsinsatser vilket tyder på att det finns ytterligare stor potential här.

Dotterbolaget Retailsolutions har tillsammans med Ellos förstärkt integrationen mellan MobiPlus kassasystem och kundens affärssystem. Detta stärker relationen och skapar möjligheter att leverera liknande lösningar till andra kunder med samma affärsystemslösning. En förbättrad integration kommer spara tid och minska fel i den dagliga driften hos kunden då manuellt arbete automatiseras. Besparingarna och nyttan ökar när kunden öppnar fler butiker.

Dotterbolaget Goodspot har skrivit ett nytt avtal med KFC (Kentucky Fried Chicken).
Affären har stor potential att växa i framtiden.

Sammantaget har det senaste halvåret handlat om att fortsätta arbetet med att integrera de senaste förvärven i MobiPlus-familjen samt att skapa en organisation som kan serva våra kunder med hela vårt utökade sortiment. Parallellt fortsätter vi att utveckla nya tjänster. Tillsammans med en orderingång som under sommaren har varit starkare än våra försäljningsmål ser vi med stor tillförsikt fram emot hösten med många nya spännande projekt. Den grund vi lägger nu ger goda möjligheter att matcha de krav på tillväxt och lönsamhet som ställs i den affärsplan som kommer färdigställas under hösten och vi ser att vi har goda möjligheter att nå målet att gå med vinst redan 2018.

 

Fredrik Alsgren, VD

 

 

Väsentliga händelser under perioden
• Tillträde av Retailsolutions Sverige AB som kompletterat med MobiPlus med affärs-, kassa- och
POS-system inom retailmarknaden

• Avtal med ny kund som väljer en helhetslösning från MobiPlus med ett initialt ordervärde om ca
350 tkr, avtalet har en god möjlighet att fördubblas.

• Utökning av säljorganisationen

• Extra bolagsstämma och företrädesemission genomförd

• Retailsolutions utökar samarbete med Ellos

• Nytt avtal med KFC (Kentucky Fried Chicken)

 

Väsentliga händelser efter periodens utgång

• Inga

Redovisningsprinciper
Halvårsrapporten har upprättats i enlighet med BFNAR 2012:1 Årsredovisning och koncernredovisning.

 

Granskning av revisor
Halvårsrapporten har inte varit föremål för granskning av Bolagets revisor.

 

Kommande rapportdatum

Delårsrapport Q3 – 12/11

Bokslutskommuniké – 29/1 2019

 

 

För ytterligare information

Fredrik Alsgren, VD, MobiPlus AB
Telefon: 031-387 07 71
E-post: fa@mobiplus.se

www.mobiplus.se

Denna information är sådan information som MobiPlus AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 15/8 2018.

 

 

Kort om MobiPlus

MobiPlus AB (publ) (organisationsnummer: 556823-2465) är ett marknadsförings- och teknikföretag med kontor i Göteborg, Borås, Helsingborg, Söderhamn och Örnsköldsvik, som erbjuder lösningar inom digital marknadsföring till framförallt företag inom e-handel och detaljhandel. Bolagets affärsidé är att erbjuda plattformar för kommunikation via SMS, e-post, hemsida, e-handel, sociala medier, sökmotoroptimering, digitala skärmar och fasta reklamytor, samt sköta all teknik och support bakom plattformen. Det inkluderar även drift av webbplatser, webbutveckling, apputveckling, IT-baserade affärs- och kassasystem, samt service och montering. Bolaget har som mål att vara en helhetsleverantör för sina kunder för att effektivisera deras marknadsföring. Bolaget har utvecklat en egen plattform för bland annat SMS och nyhetsbrevsutskick med möjlighet till personliga utskick och enkel hantering.

 

Läs som PDF

Nu har även Google tröttnat på långsamma webbplatser

Google har rullat ut ”The Speed Update”

Tidigare i år gick Google ut med att webbplatser som inte laddas tillräckligt snabbt skulle flyttas ner i sökresultaten. Detta innebär att likande webbplatser med snabbare laddningstid skulle komma att prioriteras i Googles ögon. Besökare är idag otåliga och vill få information i den sekund som de klickar på sök.
Laddningstiden har mestadels berört sökresultaten via dator tidigare men är nu även en rankingfaktor på mobila sökningar. Genom den ökande användningen av mobilsurfande idag blir detta ännu viktigare att ha detta i åtanke om du vill fortsätta synas bra i Googles sökresultat.

Långsamma sidor straffas i Googles sökresultat

Google meddelar att ”The Speed Update” började rullas ut den 9 juli för alla användare. Det kan låta hårt men enligt Google kommer snabba laddningstider endast straffa sidor som är riktigt sega. Laddningstiden är det primära som mäts och hur sidan egentligen är uppbyggd spelar mindre roll. Google meddelar dock att har webbplatsen bra innehåll och inga större konkurrenter kommer den webbplatsen inte märka av denna uppdatering i större utsträckning.

Om min webbplats är långsam – vad ska jag göra?

Se över innehållet på din webbplats, ofta finns det en hel del att förbättra. Tänk också på att kontinuerligt följa upp snabbheten på din webbplats.

1. Analysera

Börja med att testa hur snabb din webbplats är på Googles PageSpeed Insights
https://developers.google.com/speed/pagespeed/insights/
Gå igenom resultatet och analysera vilka förbättringar du kan göra.

2. Optimera bilder

En stor del av innehållet på en webbplats består av bilder. Med dagens teknik tar även mobiltelefoner bilder med hög upplösning som gör webbsidan tung att ladda om de inte komprimeras innan de används på webben. De allra flesta bilder på en webbplats behöver inte vara högupplösta utan kan skalas ned för att öka snabbheten utan att minska kvaliteten på bilden. Detta görs vanligtvis i bildbehandlingsprogram som till exempel Adobe Photoshop innan bilderna laddas upp till webben.

3. Ta bort onödiga element på mobila webbplatsen

När webbsidor byggs som anpassas till både dator och mobil kan innehållet behöva anpassas så att objekt som inte ska visas på mobilen inte heller ligger med i bakgrunden och laddar i onödan. Detta kan undvikas genom att servern är inställd på att känna av att det är en mobiltelefon som besöker sidan. Den försöker då inte hämta till exempel en högupplöst bakgrundsbild eller ett bildspel.

4. Lazy load – ladda in bilder succesivt

Ett sätt att göra sidan snabbare är att använda sig av bildfunktionen lazy loading. Genom att visa bilder som är ”nedanför viket” först när besökaren börjar scrolla nedåt på sidan, istället för att hämta alla bilder på en gång. När bara den information som faktiskt behövs för att visa sidan hämtas, kan webbplatsen ladda in mycket fortare.

5. Komprimera fonten

Typografi är ett viktigt element i designen på en webbplats. Det finns olika sätt att använda sig av fonter på webben och en del sätt kan göra din webbplats seg att besöka. Det viktiga är att använda ett typsnitt med rätt balans mellan estetik och prestanda, som kan komprimeras så att filstorleken blir så liten som möjligt. Tänk bara på att kontrollera så att din font fungera i de webbläsare dina besökare använder sig av. WOFF2.0 är den modernaste webbfonten och kan komprimeras så att filen minskar med 30%. Ett annat alternativ är Google Fonts som automatiskt känner av och anpassar till rätt variant baserat på plattform och webbläsare.

Boka tjänst direkt i googles sökresultat

Bokningssystemet Reserve with Google

När vi söker information är Google ofta det självklara valet. Vi får information snabbt, smidigt och on-the-go med endast några knapptryckningar om vi letar efter exempelvis en tjänst, en vägbeskrivning eller övrig information.

Google introducerar oss nu till ett nytt verktyg som kallas Reserve with Google. Den lanserades i USA redan under 2017 men är fortfarande i utvecklingsstadiet och har inte nått Sveriges gränser ännu. Men då tjänsten anses ha stor potential enligt Google förutspås tjänsten att lanseras världstäckande i framtiden.

 

Smart verktyg för tjänste- och serviceföretag

Reserve with Google är ett bokningssystem som ska underlätta och bespara kunden tid. Istället för att kunden exempelvis ska behöva ringa ett samtal och sedan söka ytterligare information för att därefter kunna genomföra en bokning av tjänst så kommer förslag visas direkt i sökresultaten. Smidigt eller hur?

Tanken med det nya verktyget är att när kunden söker efter exempelvis en frisör på Google kommer resultat visas med förslag på frisörsalonger i närheten som är anpassade utefter aktuellt klockslag och plats för var kunden befinner sig. I sökresultaten kommer klipptider och frisörsalonger att föreslås där kunden både ska kunna boka och betala klipptiden direkt.

Kunden behöver alltså inte ringa runt till olika aktörer eller leta runt bland olika webbplatser vilket ger en stor flexibilitet och tidsbesparing för kunden samt att företag har potential att fånga in nya kunder snabbare.

 

Vi väntar med spänning på vad som komma skall!

Google Adwords blir Google Ads

Den 24 juli kommer Google med en namnändring för deras annonseringstjänster. Google Adwords blir kort och gott Google Ads. I samband med detta får tjänsten också en ny logo. Detta är ett led i Googles omstrukturering av tjänsterna som de samlar i en plattform med en enhetlig design.

Varumärkesändringen till Google Ads kommer inte att påverka din annonsering, kampanjer eller rapporter. Sedan Google först började erbjuda tjänsten har den förändrats mycket. Till en början gällde annonsering endast textannonser men idag har du oändliga valmöjligheter för att annonsera i text, bild och video samt anpassa för olika enheter. Annonserna finns inte heller bara i Googles sökresultat utan på andra webbplatser, i appar på Youtube m.m. Med Google Ads ger Google sitt varumärke ett namn för framtiden.

Google har den senaste tiden arbetat aktivt med alla sina tjänster och plattformarna för dem, som fått modernare utseende och nya funktioner. Framöver är det tänkt att alla Googles tjänster ska samlas på Googles marknadsföringsplattform och på så vis förenkla för de som använder tjänsterna.

Det är en spännande förändring som sker och vi håller er självklart uppdaterade.

Så gör dina e-postutskick succé i sommar

Visste du att e-postmarknadsföring genererar fyra gånger mer än andra kanaler som till exempel sociala medier? Marknadsföring via e-post är ett beprövat sätt att få kunder att handla med ett erkänt högt ROI i snitt. Att kolla mejlen är en daglig rutin och just därför är e-post en utmärkt marknadsföringskanal. Så hur gör du då för att få ut så mycket som möjligt av dina e-postutskick?

Viktigt är att variera innehållet i utskicken och hålla dina kunder engagerade. Anpassa även utskicken beroende på vart i köpresan din kund är. Låt inte heller dina utskick gå på rutin utan var hela tiden på jakt efter nya tips, trender och idéer på hur du kan utveckla dina e-postkampanjer.
Nedan följer tips på hur dina e-postutskick blir en succé.

 

Vad vill kunden läsa om?

I det ständiga flödet av information är det viktigt att ge relevant information till den som valt att anmäla sig till utskick. Ett sätt är att fråga kunden vad den är intresserad av i samband med att de anmäler sig till nyhetsbrevet. Detta kan göras genom att bocka i checkboxar. Samla e-postadresserna på olika listor baserat på innehåll i utskick så får kunden precis den information han eller hon vill ha.

En annan fråga att ställa till prenumeranterna är hur ofta de vill ha dina utskick. Finns det möjlighet är ett tips att ha en inloggning där kunden själv kan göra val för sina prenumerationer.

 

Be kunden vitlista dig

I den stora mängden mejl som kommer dagligen är det viktigt att dina mejl kommer i mottagarens primära inkorg för att de ska se ditt mejl. Ett tips är därför att be kunden att lägga till din avsändare som kontakt så att inte dina utskick kan misstolkas som spam. För kunder som använder Gmail görs detta enklast genom att dra ett mejl från Kampanjer-fliken till Primär.

 

Igenkänning stärker ditt företag

Igenkänning är a och o när du bygger ett varumärke. Det skapar du genom att vara konsekvent i all marknadsföring. Det gäller även e-postutskick. När kunden öppnar mejlet ska det inte vara någon tvekan om vem som är avsändaren.

Visa din logo tydligt, använd samma färgskala, bilder som du även använder på din webbplats eller i andra marknadsföringssammanhang. Få dina utskick att likna din webbplats så att kunden får en sömlös övergång mellan utskick och webbplats när han eller hon klickar sig vidare på dina länkar.
Med en enhetlig design får kunden en större tilltro till ditt varumärke.

 

Tänk på alla enheter

Idag läser vi inte längre e-post enbart i dator utan framförallt i mobil och surfplatta. Granska dina utskick noggrant i alla typer av läsare så att dina kunder får ett lika snyggt utskick från dig, oavsett hur de väljer att öppna det. Med en responsiv mall anpassar sig utskicken automatiskt efter skärmstorleken och gör det enklare för dig att skapa snygga utskick.

MobiPlus erbjuder hjälp med att skapa designade mallar för ditt företag som du sedan enkelt redigerar med drag-n-drop i vårt eget MobiPlus-verktyg. Du kommer snabbt och enkelt igång med dina e-postkampanjer.

 

Inget magiskt startnummer

Börja skicka nyhetsbrev med en gång till de som anmält sig till ditt nyhetsbrev. Antalet prenumeranter kommer öka allteftersom och du får inte låta det faktum att antalet mottagare till en början är få hindra dig från att skicka ut information till de som faktiskt har anmält att de vill ha den. När du skickar intressanta nyhetsbrev eller kampanjer till dina prenumeranter kommer det också sprida sig och antalet som vill ha dem ökar.

 

Fånga upp prenumeranter

Gör det enkelt för dina webbplatsbesökare och kunder att anmäla sig till dina e-postutskick. Se till att du har ett tydligt formulär på webbplatsen så besökare som är intresserade slipper leta efter anmälan. Tänk också på att ha med anmälan till nyhetsbrev i kassan på din webbshop.

 

Låt kunden lära känna ditt företag

Berätta något spännande eller unik om ditt företag. Det kan vara att företaget valt att ge pengar till välgörenhet eller hur processen går till och vilka tester produkter måste genomgå när företaget utökar sitt sortiment.

 

Fråga kunden

Det spelar ingen roll hur intressanta du tycker att dina utskick är om inte kunderna tycker det, så varför inte gå direkt till källan och fråga kunden vad de tycker om dina senaste utskick? Har de förslag på andra vinklar de skulle vilja läsa om? Finns det något de saknar eller något de vill ha mer av? Det gör att ditt varumärke är det första som dina prenumeranter associerar med tjänster eller produkter, men ger också en chans till att kommunicera med kunder.

 

Tacka kunden för order

Skicka e-post till kunden direkt efter köpet, både för att tacka för att de har handlat hos dig, men även för att utnyttja möjligheten att kommunicera med kunden. Berätta när de kan förvänta sig leverans, hur de kan kontakta om de har några problem med varan och vad deras köp betyder för dig.

 

Kvitto på beställning

Skicka ett separat kvitto på beställning. Det gör det enkelt för kunden att hitta ditt mejl i inkorgen. Se till att ordet kvitto finns med i ämnesraden. I samma mejl kan du passa på att skicka med information om liknande produkter, uppgradering av produkt eller berätta mer om ditt företag.

 

Öka kundnöjdheten med kundenkät

En kundenkät har flera fördelar. Den ger dig möjlighet att få feedback på vad dina prenumeranter tycker om dina utskick och en idé om vad du kan förändra för att de ska ge bättre resultat i framtiden.
Genom att genomföra en enkät kan du också segmentera dina mottagare i nöjda och mindre nöjda prenumeranter och anpassa innehållet i utskicken baserat på det. Nöjda kunder kan fortsätta få mejl i samma stil som tidigare, medan du kan be missnöjda kunder om förslag på förändringar eller fråga om de vill bli borttagna från listan.

 

Har du inte redan kommit igång med e-postutskick till dina kunder?

Starta redan idag. MobiPlus erbjuder ett användarvänligt e-postverktyg med enkel redigering och listhantering. Har du frågor eller vill rådgöra med någon inför ditt utskick? Vår kunniga support finns alltid till hands via e-post, chatt och telefon.