Video har länge varit en trend i sociala medier. Det som nu kommer stort är att sända live.
Det finns flera motiv till att satsa på att sända live. Med dagens teknik är det enkelt att sända live. Våra telefoner blir bättre och bättre för varje version som släpps. Vi har bättre uppkopplingar och flera telefonabonnemang erbjuder obegränsad surf. Till skillnad från vanliga videos kan live-sändningar uppfattas som mer äkta. Trovärdighet är viktigt för oss och det som sker live har vi lättare att ta till oss.
Live-sändningar ger sex gånger mer engagemang enligt Facebook
I januari gick Facebook ut med nyheten att de kommer förändra sitt flöde så att dess användare får mer inlägg av sina vänner och mindre av sidor de följer. Det innebär att det som företag delar behöver vara så intressant så Facebook-användarna engagerar sig i det för att det ska få spridning.
Enligt Facebook får en livesändning sex gånger så mycket engagemang som en vanlig video. Så att sända live ger sex gånger så stor chans till att videon kommenteras och gillas.
Facebook har också meddelat att de kommer med en ny funktion – Watch Party, för att se video i grupp. Administratören för en grupp bjuder in deltagarna till att titta och alla kan då se filmen tillsammans och kommentera. Denna funktion är för både live-sändningar och vanliga videos men ger också grupper möjlighet att dela en tidigare live-sändning och se tillsammans vid ett senare tillfälle. Funktionen som har beskrivits som en korsning mellan ett chattrum och en streamingtjänst testas fortfarande och något datum för när Watch Party släpps till alla Facebook-användare har inte kommit än.
Facebook Live has changed how people come together around video, and it has shown us how truly social video on Facebook…
Publicerat av Fidji Simo Onsdag 17 januari 2018
Flera sociala kanaler för live-sändningar
Många varumärken använder idag både Facebook, Instagram, Snapchat, Youtube och Twitter för live-sändningar. Vilken social mediakanal som passar dig och ditt företag bäst beror på vart företagets kunder finns. Analysera vilken kanal där kunderna är mest engagerade i och satsa på den kanalen.
Sända live – men vad?
Så vad ska ett företag sända för att engagera sina följare? Oavsett bransch går det att hitta saker som intresserar människor. Några exempel är:
Produktdemonstration
Passa på att introducera en ny produkt med en live-sändning. Berätta vad som är nytt och unikt med just den produkten. Beskriv funktioner, prata om design och visa hur den ska användas för att optimera användningen.
Skötselråd
De flesta produkter behöver någon form av skötsel. Ta chansen att göra en livesändning som visar hur du får en viss vara att hålla så länge som möjligt. Detta kan ge chansen till merfösäljning i form av underhållsprodukter som behövs för att öka hållbarheten.
Live-events
Är ditt företag arrangör eller sponsor till ett event? Låt dina kunder följa det live.
Q&A
Låt dina följare ställa frågor till ditt företag och ge dem svar direkt. Detta ger dig också mer kunskap om vad dina kunder faktiskt vill veta mer om.