För att skapa lojala, återkommande kunder till din webbshop så behöver du tänka på hur du kommunicerar med dina kunder. Kunder vill känna sig utvalda – personlig kommunikation är nyckeln.
Retargeting
Med retargeting når du dina besökare efter att de lämnat din webbplats med riktade annonser antingen via e-post eller som annonser på andra webbplatser som kunden besöker.
En fallgrop med retargeting är att missa att vara personlig. En kund som precis köpt en jacka, vill inte se en annons på en liknande jacka utan vill istället erbjudas kompletterande produkter som han eller hon kan vara intresserade av. För att nå en kund som ej genomfört ett köp men visat intresse för dina produkter kan ett mejl vara ett bra sätt att påminna kunden och väcka intresset på nytt.
Retargeting är ett effektivt sätt att nå potentiella kunder och att få återkommande kunder att besöka din webbplats igen, men glöm inte att tänka på kunden i första hand. Hur en kund reagerar på retargeting beror ofta på var i köpprocessen kunden är. Söker han eller hon information om en produkt, är redo att göra sitt köp och jämför olika alternativ, eller är varan redan köpt?
Sammanfattningsvis – ge kunden ett relevant och personligt erbjudande som kunden inte tänkt på själv så är sannolikheten störst att du lyckas med din retargeting.
Tidpunkten är lika viktig som innehållet
När är egentligen bäst tid att skicka ett meddelande? Varje kund är unik men med rätt analys kan du förutsäga när kunden är i behov av dina varor och skicka ditt meddelande i rätt tid. Nå din kund när den är på ”shopping-humör”. Tänk på din målgrupp och hur vardagen ser ut.
Påminn mig
Underlätta för dina kunder och hjälp dem att komma ihåg eller bli påminda om produkter och tjänster de visat ett intresse för. Har kunden tidigare köpt en produkt som åter är i lager eller har han eller hennes favoritdesigner släppt en ny kollektion? Gör ett utskick som påminner kunden att ni tänker på dem.
Kunder förväntar sig att du ska känna igen dem – överallt
Det blir allt vanligare att kunder besöker både en fysisk butik eller ett event och webbutiken. Hur kombinerar man kunders upplevelse offline och online för att kunden ska känna sig utvald? Ett exempel; Kunden närvarar på en kundkväll i butiken. Får ett utskick via mejl som tack för att han eller hon närvarade med en personlig kod och rabatt på nästa köp i webbutiken.
Gör du rätt? Testa och utvärdera
Vilka kommunikationsvägar är lyckade och framgångsrika? Vilka behöver du förändra?
Använd informationen som finns tillgänglig i olika analysverktyg för att analysera vilken form av kommunikation som når dina kunder på bästa sätt. Antal gilla-markeringar, klick, konverteringar och avanmälningar på nyhetsbrev säger alla något om hur er kommunikation upplevs. Lyssna på feedback från era kunder.
Har du frågor och funderingar på hur du kan nå dina kunder?
Vi hjälper dig att kommunicera med dina kunder på rätt sätt.