Fyra av fem konsumenter söker lokalt i Google när de letar efter frisör, butik eller restaurang. Om du inte syns i sökningar på de orter där du finns representerad kan du missa 80% av dina potentiella kunder. Vi ger dig våra fem bästa tips som hjälper dig med detta.
1. Använd Google My Business
Google My Business är en funktion i Google som snabbt ger konsumenten den viktigaste informationen om ditt företag. Google skapar dessa själv med hjälp av information de hittar på din webbplats, men för att det ska stämma är det viktigt att du själv eller den byrå du anlitar verifierar ditt företag. Förutom information som telefon, webbadress och öppettider kan dina kunder även recensera ditt företag. Just recensioner är något du bör uppmana dina kunder att skriva då det påverkar din ranking.
Glöm inte bort att svara på recensioner. I ditt svar bör du nämna produkten och orten då det stärker din optimering. Ett svar kan vara: ” Tack för din respons för vår restaurang i Göteborg. Vi värdesätter din åsikt och hoppas att vi ses snart igen. Tack från personalen på …..”
2. Använd orten i innehållet på webbplatsen
För att Google ska förstå att du finns på en ort är det viktigt att orten återkommer i rubriker, text, titel, metabeskrivning m.m. Allt innehåll på din webbplats kan optimeras för Google, både vanliga sidor men även bloggposter och nyhetsinlägg. Tänk på att varje gång du publicerar en ny sida indexeras ny information i Google och det ger dig chansen att optimera för en ny geografisk sökfras. Att baka in orter i texten kan vara svårt att få till på ett naturligt sätt. Ett exempel är att använda sig av referenser och kundberättelser som är baserade på olika platser.
3. Finns du på flera platser? Skapa en sida för varje ort
Om ditt företag finns representerat på flera platser bör du skapa en sida för varje butik eller kontor på din webbplats. Ge besökaren tydlig information om adress, kontaktuppgifter, kontaktpersoner, öppettider, beskrivning av det lokala företaget, citat från kunder m.m. Tänk på att informationen behöver vara unik på alla sidor då dubbelt innehåll straffas av Google.
Om ditt företag bara finns på en plats, se till att sidan om företag innehåller intressant information och får med det lokala i texten.
4. Bädda in kartan från Google för extra rankingpoäng
Genom att använda Google Maps kartor på din webbplats blir det inte bara lätt för besökaren att hitta till dig, det hjälper även din lokala ranking i Google. Det fungerar så att Google då kan lägga ihop information som de hämtar från både innehållet på webbplatsen och kartan, vilket tillsammans ger ett bättre resultat i den organiska listan.
5. Skapa lokalt innehåll
Använd dig av det som händer på orten när du skapar innehåll till din webbplats. Gå utanför det som är ditt företag och berätta om saker som är intressanta för dina kunder med en lokal touch. När det kommer en branschnyhet – ge det en lokal vinkel.
Ett exempel på en nyhet kan vara att din butik finns i ett köpcentrum som nu valt att ändra sina öppettider så du även kan besöka dem på kvällen. Om ett event arrangeras i din stad som påverkar hur dina kunder kan parkera just den dagen, skriv och berätta om eventet och hur det påverkar din kund.
Några av våra tips går snabbt att fixa, som att bädda in kartan från Google och se till att uppgifterna i Google My Business stämmer, men det mesta handlar om hårt jobb och att ge sin webbplats tid och kärlek. För att lyckas med SEO behövs ett kontinuerligt arbete med att skapa innehåll, fixa och be kunder om recensioner och bemöta dem. Genom att arbeta med SEO kontinuerligt ger du också din webbplats bästa förutsättningarna för att lyckas i längden. Har du inte själv möjlighet att jobba aktivt med sidan? Kontakta oss så hittar vi ett upplägg som passar dig och din verksamhet.