”Skriv ingenting på nätet som du inte hade stått för på en stor skylt med ditt ansikte på.”
Idag är inte längre avstånd en ursäkt för brist på kundkommunikation, med sociala tjänster som Facebook, Instagram, Snapchat, Twitter och LinkedIn förväntar sig konsumenter att enkelt kunna kontakta sina leverantörer. Det är dock viktigt att förstå att olika typer av budskap i olika kanaler påverkar kunden på olika sätt genom köpresan och det är viktigt för varje företag att ha en tydlig strategi för vilka kanaler och budskap man ska jobba med, och varför.
För de flesta företag är det idag en självklarhet att vara närvarande i sociala medier av den enkla anledningen att man förlorar pengar på att inte göra det. Sociala medier bygger varumärkeskännedom, driver trafik till hemsidor och e-handel, engagerar kunderna och genererar försäljning. Sociala medier skapar möjlighet för en riktig dialog mellan kund och företag och denna tvåvägskommunikation skapar en mycket närmre relation. Likväl kan en misskött kunddialog på samma sätt snabbt rasera förtroendet och förstöra en kundrelation.
Det är därför enormt viktigt att man sköter de sociala kanaler man väljer att använda seriöst, om man inte klarar av att underhålla en kanal är det kanske bättre att man inte finns i den kanalen.
Från ett affärsperspektiv kan en digital handelsplats byggas online som skapar enorma möjligheter att synas för stora potentiella kundgrupper. Man kan erbjuda sina produkter och testa koncept för en relativt låg kostnad jämfört med traditionella kanaler. Från kundperspektivet kan man nu både ha tillgång till ett utbud man tidigare bara kunnat drömma om likväl som att man kan få tillgång till åsikter och erfarenhet kring produkter från andra konsumenter världen över.
Genom att kunna kommunicera direkt med företaget finns det goda möjligheter för företagen att skapa lojala kundrelationer. Även om det gäller ett klagomål så kan en snabb och snygg lösning på problemet göra att kunden till och med är mer nöjd än efter ett normalt, smärtfritt köp. Att lösa problem på en öppen plattform kan dessutom visa andra, potentiella kunder vilken hög servicenivå företaget håller.
Detta genererar i sin tur mun-mot-mun marknadsföring som alltid varit den bästa, billigaste och svåraste marknadsföringen att lyckas med. Ingen annons är så övertygande som en rekommendation från en annan konsument, och med en genomtänkt närvaro i sociala medier kan man nå en nöjd kunds hela sociala nätverk med ett enda knapptryck.
Så här ser de faktiska siffrorna ut när det kommer till hur sociala medier påverkar konsumenters beteende:
Att ha en tydlig strategi när det kommer till sociala kanaler är inte något man kan ignorera i dagsläget. Bara några få negativa kommentarer eller olösta problem kan skapa en negativ spiral som kan kosta ett bolag enormt i både pengar och anseende. På samma sätt kan en bra strategi skapa jättestora fördelar för väldigt små pengar.
Vill ert företag ha hjälp att skapa en strategi för sociala medier – kontakta oss på Mobiplus så hjälper vi er med allt från strategiarbete till att sköta konton, kampanjer, analys och att skapa innehåll!