Spekulationerna verkar aldrig avta och istället för att klassas som ett rykte närmar vi oss verkligheten varje år. Idag är det bara en tidsfråga innan techjätten intar svensk mark och kommer det bli ett Amazon Norden istället för ett svenskt? Hur många logistikcenter kommer det byggas här? Och vad kommer det betyda för den svenska e-handelsbranschen? Det är bara några av alla de många frågor vi ställer oss. För vi vet med all säkerhet att när Amazon väl är här kommer hela e-handelsbranschen att vändas upp och ned och det gäller att vara förberedd.
För dig som driver e-handel
Om du har en e-handel och vill sälja på Amazon krävs det att alla kompetensområden på ditt företag effektiviseras. Att hitta nya lösningar kommer vara en nödvändighet, för det är inte bara sälj och marknad som ska fungera utan allt som hör till logistik, leverans, support och retur ska räknas in. Om din webbshop har några produkter som säljer bättre än andra, välj ut och ha endast dem på Amazon, istället för att erbjuda för många som inte lönar sig i längden.
Du kan välja om Amazon ska vara vendor eller seller. Om du önskar att låta e-handelsjätten ta det stora ansvaret med leverans, retur och support så är det vendor du ska välja. Då kommer dina produkter att säljas till Amazon men en nackdel är att de sätter priset. Att Amazon ska bli din vendor är inget du själv kan aktivera utan här gäller invitation only.
Om du istället väljer seller så kommer ditt företag sköta allt och det leder även till att behöva driva trafiken dit och strategiskt arbeta efter det.
Ett skifte i sökbeteendet
Siffror pekar på att hela 56% av konsumenterna i USA påbörjar sin kundresa på Amazon och använder sidan som sökmotor. Amazon används även flitigt som prisjämförelsesida och blir en smidig start för att påbörja shoppingen online, utan att behöva lägga ner tid på att besöka andra webbplatser för att jämföra och hitta den produkten du är ute efter.
82% av konsumenter går på magkänsla och 18% tar rationella beslut. Det betyder att du som företag behöver satsa på de mjuka värdena där kundupplevelsen står i fokus. Därför måste du hitta rätt association för den känslan och bevisa det om och om igen för ett kraftfullt kundbemötande. Gör det enkelt för kunderna att hitta det de söker efter och se till att alltid ha personal som finns där för support. En nöjd kund är facit till en lyckosam affär och med andra ord är det mycket som talar för ett skifte i sökbeteendet hos konsumenterna när Amazon lanseras här.
Röststyrd shopping
Inom en snar framtid kommer 50% av alla sökningar online ske med röststyrning och därmed ökar även procenttalet för shopping. De smarta assistenterna ökar och allt fler konsumenter tycker det är smidigare att verbalt säga vad man önskar handla. Amazon har Alexa som med hjälp av hårdvaran Echo ger dig förslag på produkt och pris och du svarar ja för att lägga till i kundkorgen. Syftet är ju att det ska vara så enkelt som möjligt för konsumenten.
Med voice search kommer det bli ännu viktigare att nå första platsen på Amazon eftersom den som ligger i topp kommer vara den produkt som Amazon rekommenderar. När du söker med rösten scrollar du inte längre i sökresultatet utan rekommendation du får bra låter bra, kommer du som konsument att köpa den föreslagna produkten. I dagsläget får du rekommendationer baserat på din shoppinghistorik men troligtvis kommer det förändras så att Amazon choice alltid kommer lägga beslag på första platsen.
Det händer med annonseringen
Något som skiljer sig i annonseringen på Amazon jämfört med Google Ads är hur du kan använda dig av dina konkurrenters sökord och sökvolymer. I Amazon kommer du kunna dra nytta av detta i din egen annonsering, istället för att riskera att straffas av Google för felaktiga annonser.
När du annonserar på Amazon behöver du också se till ditt företag i stort på Amazon. Allting bedöms och påverkar vad du får betala för dina annonser. Från unika produkttexter och tydlig information om varan till rätt leveransaltenativ och hantering av returer och recensioner. Och inte minst hur mycket du säljer. Precis allt kopplas till din kvalitetspoäng som avgör vad du får betala.
Viktigast av allt – fokusera på ditt varumärke. Att bygga ditt varumärke är a och o för en lyckad satsning på Amazon. Där allt finns att hitta och där mjuka värden spelar en allt större roll i vårt shoppingbeteende gäller det att ditt varumärke är det kunden väljer utan att tänka på det. Så trots att Amazon är digitalt är det viktigare än någonsin att låta ditt varumärke synas i alla tänkbara kanaler.
Så möt inte Amazon med rädsla utan omfamna möjligheterna som kommer. Vårt råd till dig är att läsa och tänk igenom en strategi på vad Amazon skulle kunna tillföra ditt företag så du att känner dig förberedd när det väl smäller. Följ oss, vi kommer hålla dig uppdaterad.