Öka konverteringen för mobilen i sommar

Sommaren närmar sig med stormsteg och med det ökar mobilsurfandet. Så hur kan du öka konverteringen trots att desktoptrafiken går ner? Vi ger dig våra bästa tips.

Mobilsurfandet är ofta passivt. Användaren surfar samtidigt som den är på resande fot, sitter i TV-soffan eller håller på med något annat som själ fokus. Mobilen är ett nöje och besökaren är egentligen inte ute efter att shoppa just där och då, men är intresserad av att se vad som finns.

Snabbheten viktigast av allt

För den som väljer att surfa med mobilen är hastigheten allt. Det finns ingen tid till väntan utan webbplatsen behöver ladda in bilder och information blixtsnabbt. Så hur blir en webbplats snabb? Tänk på att säkerställa så att alla objekt på webbplatsen är så komprimerade som möjligt.
På en webbplats med mycket bilder kan det göra stor skillnad att köra bilderna i ett verktyg som optimerar dem. Även CSS, Javascript och HTML som påverkar hemsidans design kan komprimeras så att webbplatsen får en snabbare laddningstid.
Något som också påverkar snabbhet är alla processer som ligger i bakgrunden när någon besöker en webbplats. På en webbshop kan det förutom laddning av bilder, video och script, även handla om kopplingar till betalsätt, leveranssätt, marknadsföringsverktyg etc.
Det blir lätt att en webbshop växer åt alla håll med funktioner och innehåll. Genom att hålla en tydlig linje och genomföra design- och prestandaförbättringar kontinuerligt enligt en utarbetad plan, kan du försäkra dig om sitens prestanda.

Hur snabb är din webbplats?

Testa gärna Googles egen Page Speed 

 

Visa produkter på rätt sätt

Ett tips är att visa produkter i två istället för en kolumn. Bilden på varje produkt blir mindre, men besökaren får snabbare se en större del av ditt utbud och har större chans att hitta något som han eller hon gillar.
För att öka konverteringar från den passiva surfaren är det också viktigt att det finns möjlighet att spara en produkt till senare. De kan då enkelt komma tillbaka senare och göra sitt köp när de är redo för det. Att skicka e-post om övergiven varukorg är också ett sätt att få dessa kunder att faktiskt genomföra sina köp.

 

Ge kunden tydlig respons

Något som är viktigt i all shopping men som blir extra viktigt när shopping sker via mobil är att webbplatsen tydligt ger respons på kundens agerande. När kunden lägger till en vara i varukorgen ska det inte finnas någon tvekan om att produkten har blivit tillagd. Samma sak när det gäller att fylla i formulärfält så att webbplatsen tydligt bekräftar att ett fält fyllts i korrekt och kunden kan gå vidare till nästa.
Och viktigast av allt – att det kommer upp en tydlig bekräftelse när kunden lagt sin order och butiken mottagit den.
Ju tydligare information och vägledning för kunden på webbplatsen desto fler ordrar och mindre irritation från kunden som inte kommer vidare med sin beställning.

 

Tydliga och klickbara call-to-actions

Mobila besökare är bekväma av sig. De vill inte leta efter information på siten utan det ska vara tydligt hur de hittar det de söker på ett snabbt och enkelt sätt. Detta kan vara allt från synliga och klickbara knappar med telefonnummer, som länkar till formulär eller beställning, till prenumeration på nyhetsbrev eller sökfunktion.
Call-to-action både underlättar för kunden och hjälper dig att få kunden att göra det du vill att han eller hon ska göra på webbplatsen. Så se över din webbplats och tänkt dig in i kundens situation. Är det självklart hur man kontaktar er? Fungerar knapparna? Kan era call-to-action sticka ut mer för att bli tydligare? Var självkritisk och analysera vad som går att förbättra.

 

Säker e-handel och SSL-certifikat

Oavsett om du har en webbsida eller webbshop är det idag oerhört viktigt att ha ett så kallat SSL-certifikat som gör att all information som postas på webbplatsen i till exempel formulär, krypteras. I juli kommer Google att börja markera sidor som ej har certifikat som ”ej säker”. En säker sida inger förtroende hos kunden.
Google har gjort detta till en rankingfaktor vilket innebär att det även påverkar resultat vid sökningar i Google.
Även certifieringar som Säker e-handel liksom kända betalsätt kan påverka kundens köpbeteende. Ju tryggare och säkrare kunden känner sig, desto mer benägen är kunden att handla.

 

Hur gammal är din e-handel?

Webben är en värld som ständigt utvecklas. Idag är det viktigt att din webbplats är anpassad för alla typer av enheter. Du kan ha en separat mobilversion av sidan, eller som de flesta har idag, en responsiv eller adaptiv webbplats som anpassar sig efter skärmens upplösning.
Om din webbplats är över fem år gammal bör du fundera på att bygga om den på en modern plattform. Inte minst eftersom det skulle öka prestandan för din webbplats. Och som nämnts tidigare, ökad prestanda = snabbare webbplats = fler konverteringar.

Har du funderingar eller frågor? Tveka inte att kontakta oss.