Snart är höstens största shopping helg här. Den 23-26 november smäller det. Har du planerat dina kampanjer och förberett er marknadsföring för årets Black Friday och Cyber Monday? Annars är det hög tid för det.

Vi hjälper dig på traven med våra åtta bästa tips som gör att även du som mindre eller medelstor handlare kan lyckas konkurrera med jättarna i branschen.

Vad visar er data från tidigare år?

Genom att analysera kundernas beteenden från tidigare år kan du se vilka av era kampanjer som haft bäst effekt. Titta på vilka nyckelord, vilket innehåll och vilka typer av erbjudanden som gett bäst resultat. Kom besökarna till din e-handel via Google, sociala medier, SMS eller nyhetsbrev?

För dig med e-handel finns all denna information i Google Analytics. Tillsammans med statistik från Google Ads, Google My Business, Facebook Insights etc där du får ännu mer data om respektive kanal får du en samlad bild av vart dina kunder kommer ifrån. Har du en fysisk butik kan du få ut mycket användbar information från ert kassasystem. Tillsammans ger detta en god idé om vilka marknadsföringsstrategier och kampanjer du bör köra med i år. Tänk också på att låta kanalerna samverka med varandra, så att budskapen kommer ut till rätt målgrupp i rätt kanal.

Stick ut med dina e-postutskick

E-postmarknadsföring håller än. E-post kan tyckas gammalt och tråkigt men det är fortfarande en av de effektivaste vägarna att få kunderna att handla. Så lägg lite extra tid på dina e-postkampanjer och du kommer att tjäna på det. Några enkla tips:

  • Satsa på ett enkelt, tydligt meddelande med ett väldigt attraktivt erbjudande som nämns redan i ämnesraden. Det kan vara till exempel ”50% på hela din beställning, gäller till midnatt!”
    Ett tydligt budskap fungerar som en så kallad Call-to-action som gör att kunden öppnar ditt mejl.
  • Skicka med en gratis present med varje order som överstiger ett visst värde. Gratis är gott och ett klassiskt sätt att öka ordervärdet då kunder gärna lägger till en vara i ordern när det innebär att de får en gratis present. Ett tips är att ta tillfället i akt vid Black Friday och Cyber Monday och skicka med något som ni själva vill bli av med som exempelvis en utgående kollektion.
  • Förläng rean i sista sekunden. På så vis fångar du upp kunder som hade tänkt handla men som ej hunnit. Genom att förlänga rean när konkurrenterna slutat med sin och kommunicera ut det till kunderna med ett nytt e-postutskick i stil med ”Rean förlängd, 50% på din order i 24H” kan du sticka ut i bruset och öka försäljningen.
  • Kör en tävling under rean som till exempel att alla som handlar under Black Friday är med i utlottningen av något. Tänk på att det du ger bort behöver vara attraktivt nog att få kunderna att handla. Om det inte är er egen produkt, kontakta leverantören och be dem skänka varan till er då de får gratis marknadsföring genom er kampanj.
  • Stressa kunderna att snabba på med sitt köp. Detta kan du göra bland annat genom att skicka ut ett nytt e-postmeddelande med rubriken ”bara ett fåtal kvar till kampanjpris”, ”beställ direkt innan lagret tar slut” eller ”erbjudande snart slutsålt”. Stress hos kunden får kunden att agera snabbare och genomföra sitt köp utan att fundera en extra gång.
  • Gå mot strömmen och gör tvärtom. Skicka ut e-postmeddelande med ämnesraden ”Därför har vi inte rea” som motiverar varför ditt företag inte väljer att rea eftersom ert fokus är hållbar konsumtion och företaget därför skänker 100% av vinsten till välgörenhet. Detta är ett sätt att sticka ut i mejlkorgen och samtidigt ger det en positiv bild av ert varumärke att företaget ger tillbaka till något som ligger er varmt om hjärtat.Vill du ha fler tips om e-post, se vår tidigare artikel ”så gör dina e-postutskick succé i sommar”

Kör hårt med hashtags i sociala medier

Om du inte redan arbetar med sociala medier är detta rätt tid att börja. Just i samband med Black Friday, Cyber Monday och inför jul är människor ute extra mycket på Instagram, Facebook, Youtube m.m. för att hitta erbjudanden. Sätt upp en genomtänkt innehållsstrategi för de marknadsföringskanaler du använder och glöm inte använda hashtaggarna #blackfriday och #cybermonday i sociala medier.

Se över annonserna på Google Ads, Facebook m.m.

Vid stora kampanjhelger som Black Friday och Cyber Monday är det extra viktigt att dina annonser är anpassade för de kampanjer du kör just nu. Skräddarsy annonserna med tydligt budskap. ”Passa på, kampanjen gäller endast den 23/11”.

Pausa allmänna kampanjer så du inte råkar visa ett allmänt budskap för en potentiell kund. Tänk också noga igenom vilka sökord du vill att din kampanj ska synas på, och sätt sökord som du inte vill förknippas med som negativ sökord i Google Ads.

Fundera över vilka dagar och tidpunkter som är bäst att satsa på för er. Det är viktigt att ha en genomtänkt strategi hela vägen, allt från hur stor budget som ska spenderas på annonserna och vem de ska visas för.

Var redo för mobilen

Vi har påtalat det tidigare och vi säger det igen, din webbplats måste fungera bra för mobilanvändare – annars kommer du att förlora affärer. Andelen som surfar mobilt bara ökar och ökar. Om du skickar ut kampanjkoder via SMS och e-post men saknar en mobilanpassad landningssida kommer du få ett betydligt sämre utfall av annonseringen än om din webbplats är byggd för mobilanvändare.

Testa själv, hur upplever du din webbplats när du surfar på den med din mobil. Om du stör dig på något är risken stor att kunderna stör sig ännu mer på det. Att tänka på UX (user experience) är idag a och o. Det kommer inom kort artiklar om hur du ska tänka runt UX, men vi vill uppmärksamma dig på begreppet redan nu.

Rörligt engagerar

Vi scrollar dagligen långt i våra sociala flöden. För att ditt företag ska stå ut och få våra ögon att fastna mer än en halv sekund behövs något extra. I många fall kan detta extra vara en filmsnutt. Idag kan alla spela in en film och använda för marknadsföring. Med dagens teknik kan du enkelt göra en kort film med din mobil och publicera på sociala medier. Du kan få bra effekt med film utan att anlita proffs. Titta hur andra gör och testa dig fram.

Låt inte dina kunder överge sina kundvagnar

Många kunder lägger varor i varukorgen men slutför inte sina köp. Det finns många orsaker till att de gör det, men uppmärksamma dessa kunder genom ett mejl, SMS eller retargeting-kampanj så har du stor chans att de slutför sitt köp. Vilken kanal som är bäst att använda beror på vart i köpresan kunden är, om det är en ny eller befintlig kund. Analysera dina övergivna varukorgar och ge kunderna ett bra erbjudande som passar dem.

‹ Tillbaka