Visst är det störande när din största konkurrent kommer före dig i Googles organiska sökresultat. Så vad kan du då göra för att förändra situationen och komma först? I denna artikel får du verktyg du kan använda för att vända konkurrenternas fördelar till dina egna.

Börja med att sökord för sökord beta av följande steg. Först av allt, granska resultaten som placerar sig före dig i Google. Hur har de formulerat sin titel och metabeskrivning? Vilka sökord innehåller dem förutom det specifika sökordet du vill ranka på? Analysera vad det är som gör att Google tycker att deras webbsida eller e-handel är mer relevant än din egen. Det kan låta basic men det har en stor effekt på din sökmotoroptimering och du har mycket till godo genom att bygga en stabil grund.

Agera som en kund och var kritisk

Stanna inte vid att granska vad dina konkurrenter visar i sökresultaten utan besök deras webbsidor. Har de mer relevant innehåll än du har på din webbplats? Content is still king. Titta på vad de skriver, hur de skriver och hur de strukutrerat upp sin sida. Besök inte bara startsidan utan klicka dig fram och tillbaka. Försök härma ett beteende som en kund skulle ha.

När du gjort det är nästa steg att analysera och jämföra. Hämta inspiration från det du tycker att dina konkurrenter gör bra. Att de ligger före dig i Google är ett tecken på att deras arbetssätt fungerar. För att ranka på ett specifikt sökord kanske du behöver skapa fler sidor på din webbplats med ett innehåll som tydligt handlar om just det ämnet.

Tänk på språket

En sak som är lätt att glömma bort är att vi alla skriver olika och det är viktigt att anpassa språket efter mottagaren. Titta därför inte bara på vad som står i texten på konkurrenternas webbplatser utan också hur de har skivit det. Vilken ton använder de? Det gäller att ditt varumärke hittar sitt sätt att skriva på som matchar ert varumärkes image. Det kanske går att förmedla samma sak som era konkurrenter men med ett enklare språk som tilltalar kunden ännu mer.

Något som också spelar stor roll i dagens sökresultat är hur användaren upplever din webbplats, både i innehåll och tekniska lösningar. Granska först din konkurrents webbsida och sedan din egen med kritiska ögon. Har de ett intressantare bildmaterial? Då är det dags att ut och fota. Använder de video? Det kanske är något som du också skulle kunna göra.

Snabb sida är a och o

Med allt detta innehåll, hur snabbt laddar sidan när du besöker den? Det finns inget som är så avskräckande för besökare som symbolen ”laddar”. Då kan du vara säker på att din kund redan hoppat vidare till en konkurrent.

I sökmotoroptimeringens begynnelse handlade en stor del av att komma först om att få så mycket länkar som möjligt till sin sida. Länkar är fortfarande en rankingfaktor, det bekräftade John Mueller, Googles talesman vid Brighton SEO. Men idag är det inte mängden länkar som betyder utan istället kvaliteten på dem. Det finns en mängd olika verktyg för att hålla koll på vilka så kallade backlinks som finns till din webbplats. Du kan också se vad dina konkurrenter har för backlinks. Finns det länkar av kvalitet där är det en kunskap du kan använda till att kontakta dem. Är de intresserade av att länka till din konkurrent så bör de vara intresserade av att länka till dig.

Tänk också på att det kan finnas sökresultat som kommer före dig som du faktiskt inte har möjlighet att slå. Wikipedia är ett sådant exempel. Så fokusera på rätt träffar att slå på sökord som är relevanta för dig och din verksamhet.

.

‹ Tillbaka