Så lyckas du med virala kampanjer

Vi ger dig våra bästa tips på vad du ska tänka på för att lyckas med dina kampanjer.

 

Vad är då en viral kampanj?

En viral kampanj är när någon skapar ett innehåll som tilltalar den tänkta målgruppen så att de sprider den vidare.

Vad är då skillnaden mellan att något gått viralt och att något fått stor spridning?

Viralt = Många hjälper till att sprida innehållet.
Stor spridning = Du får göra jobbet själv med att sprida innehållet.

Det enkla svaret är att något blir viralt när din målgrupp självmant väljer att dela ditt innehåll.

När en marknadsföringskampanj blir viral kan det ha positiv effekt på företagets försäljning, digitala engagemang samt varumärkeskännedom.

Vilka är fördelarna med virala marknadsföringskampanjer?

De kan vara varumärkesbyggande

De kräver inte en stor budget

De exponerar ditt varumärke för en ny (och större) målgrupp

 

Tips på hur du kan skapa en viral marknadsföringskampanj

Tilltala den tänkta målgruppen
Få målgruppen att vilja dela det innehåll du erbjuder med vänner, familj och följare på sociala medier.

 

Ha en stark visuell strategi
En kampanj ska berätta något! Här lyckas man bäst genom att använda sig av visuella element som talar till målgruppen. Din visuella strategi ska hålla en röd tråd i relationen till ditt varumärke och målgrupp. Det bör vara intressant och informativt.

 

Var kreativ och unik
Fundera över varför målgruppen ska vilja välja just din produkt/tjänst? En kampanj blir inte viral om den inte innehåller en unik, intressant och innovativ idé. Kampanjen behöver innehålla något nytt och intresseväckande.

 

Skapa en känsla
Du behöver få din målgrupp att känna något. Om de inte känner något särskilt kommer de heller inte att vilja dela ditt innehåll. Använd dig av känslor så som frustration och/eller glädje. Använd berättelser, trender, musik, humor och ”triggers”.

 

Säkerställ att kampanjen enkelt kan delas och spridas
Tack vare Internet och sociala medier är det idag ganska enkelt att dela och sprida sitt innehåll. Men för att få något att bli viralt, krävs det att innehållet delas om och om igen. Det betyder att du och ditt företag både behöver dela innehållet i så många kanaler som är möjligt, men även på så många olika sätt som möjligt. Efter det behöver du göra det enkelt för din målgrupp att dela innehållet vidare.

 

Använd timing till din fördel
Du bör även tänka igenom och planera vilken dag och tid du ska dela ditt innehåll. Tänk på att möta kunden där kunden vill bli mött. Vilka kanaler befinner sig din målgrupp/ dina målgrupper i? Vilken tid på dygnet är chansen störst att nå ut till dem? Ska du satsa extra mycket när en storhelg, så som jul eller midsommar närmar sig? Använd dig gärna av en aktivitetsplan för att få en bättre överblick.

 

Glöm inte att analysera
Det finns inget facit för hur du ska göra för att dina marknadsföringskampanjer ska få spridning och därigenom en chans att bli virala. Det du kan göra, är att gå tillbaka och se hur de tidigare kampanjerna har gått och ha det som en grund när du skapar en ny. Analysera, lär av dina misstag och vänd dem till något positivt.

 

Vill du veta hur vi kan hjälpa dig med att skapa en viral marknadsföringskampanj? Kontakta oss!