Visste du att e-postmarknadsföring genererar fyra gånger mer än andra kanaler som till exempel sociala medier? Marknadsföring via e-post är ett beprövat sätt att få kunder att handla med ett erkänt högt ROI i snitt. Att kolla mejlen är en daglig rutin och just därför är e-post en utmärkt marknadsföringskanal. Så hur gör du då för att få ut så mycket som möjligt av dina e-postutskick?
Viktigt är att variera innehållet i utskicken och hålla dina kunder engagerade. Anpassa även utskicken beroende på vart i köpresan din kund är. Låt inte heller dina utskick gå på rutin utan var hela tiden på jakt efter nya tips, trender och idéer på hur du kan utveckla dina e-postkampanjer.
Nedan följer tips på hur dina e-postutskick blir en succé.
Vad vill kunden läsa om?
I det ständiga flödet av information är det viktigt att ge relevant information till den som valt att anmäla sig till utskick. Ett sätt är att fråga kunden vad den är intresserad av i samband med att de anmäler sig till nyhetsbrevet. Detta kan göras genom att bocka i checkboxar. Samla e-postadresserna på olika listor baserat på innehåll i utskick så får kunden precis den information han eller hon vill ha.
En annan fråga att ställa till prenumeranterna är hur ofta de vill ha dina utskick. Finns det möjlighet är ett tips att ha en inloggning där kunden själv kan göra val för sina prenumerationer.
Be kunden vitlista dig
I den stora mängden mejl som kommer dagligen är det viktigt att dina mejl kommer i mottagarens primära inkorg för att de ska se ditt mejl. Ett tips är därför att be kunden att lägga till din avsändare som kontakt så att inte dina utskick kan misstolkas som spam. För kunder som använder Gmail görs detta enklast genom att dra ett mejl från Kampanjer-fliken till Primär.
Igenkänning stärker ditt företag
Igenkänning är a och o när du bygger ett varumärke. Det skapar du genom att vara konsekvent i all marknadsföring. Det gäller även e-postutskick. När kunden öppnar mejlet ska det inte vara någon tvekan om vem som är avsändaren.
Visa din logo tydligt, använd samma färgskala, bilder som du även använder på din webbplats eller i andra marknadsföringssammanhang. Få dina utskick att likna din webbplats så att kunden får en sömlös övergång mellan utskick och webbplats när han eller hon klickar sig vidare på dina länkar.
Med en enhetlig design får kunden en större tilltro till ditt varumärke.
Tänk på alla enheter
Idag läser vi inte längre e-post enbart i dator utan framförallt i mobil och surfplatta. Granska dina utskick noggrant i alla typer av läsare så att dina kunder får ett lika snyggt utskick från dig, oavsett hur de väljer att öppna det. Med en responsiv mall anpassar sig utskicken automatiskt efter skärmstorleken och gör det enklare för dig att skapa snygga utskick.
MobiPlus erbjuder hjälp med att skapa designade mallar för ditt företag som du sedan enkelt redigerar med drag-n-drop i vårt eget MobiPlus-verktyg. Du kommer snabbt och enkelt igång med dina e-postkampanjer.
Inget magiskt startnummer
Börja skicka nyhetsbrev med en gång till de som anmält sig till ditt nyhetsbrev. Antalet prenumeranter kommer öka allteftersom och du får inte låta det faktum att antalet mottagare till en början är få hindra dig från att skicka ut information till de som faktiskt har anmält att de vill ha den. När du skickar intressanta nyhetsbrev eller kampanjer till dina prenumeranter kommer det också sprida sig och antalet som vill ha dem ökar.
Fånga upp prenumeranter
Gör det enkelt för dina webbplatsbesökare och kunder att anmäla sig till dina e-postutskick. Se till att du har ett tydligt formulär på webbplatsen så besökare som är intresserade slipper leta efter anmälan. Tänk också på att ha med anmälan till nyhetsbrev i kassan på din webbshop.
Låt kunden lära känna ditt företag
Berätta något spännande eller unik om ditt företag. Det kan vara att företaget valt att ge pengar till välgörenhet eller hur processen går till och vilka tester produkter måste genomgå när företaget utökar sitt sortiment.
Fråga kunden
Det spelar ingen roll hur intressanta du tycker att dina utskick är om inte kunderna tycker det, så varför inte gå direkt till källan och fråga kunden vad de tycker om dina senaste utskick? Har de förslag på andra vinklar de skulle vilja läsa om? Finns det något de saknar eller något de vill ha mer av? Det gör att ditt varumärke är det första som dina prenumeranter associerar med tjänster eller produkter, men ger också en chans till att kommunicera med kunder.
Tacka kunden för order
Skicka e-post till kunden direkt efter köpet, både för att tacka för att de har handlat hos dig, men även för att utnyttja möjligheten att kommunicera med kunden. Berätta när de kan förvänta sig leverans, hur de kan kontakta om de har några problem med varan och vad deras köp betyder för dig.
Kvitto på beställning
Skicka ett separat kvitto på beställning. Det gör det enkelt för kunden att hitta ditt mejl i inkorgen. Se till att ordet kvitto finns med i ämnesraden. I samma mejl kan du passa på att skicka med information om liknande produkter, uppgradering av produkt eller berätta mer om ditt företag.
Öka kundnöjdheten med kundenkät
En kundenkät har flera fördelar. Den ger dig möjlighet att få feedback på vad dina prenumeranter tycker om dina utskick och en idé om vad du kan förändra för att de ska ge bättre resultat i framtiden.
Genom att genomföra en enkät kan du också segmentera dina mottagare i nöjda och mindre nöjda prenumeranter och anpassa innehållet i utskicken baserat på det. Nöjda kunder kan fortsätta få mejl i samma stil som tidigare, medan du kan be missnöjda kunder om förslag på förändringar eller fråga om de vill bli borttagna från listan.
Har du inte redan kommit igång med e-postutskick till dina kunder?
Starta redan idag. MobiPlus erbjuder ett användarvänligt e-postverktyg med enkel redigering och listhantering. Har du frågor eller vill rådgöra med någon inför ditt utskick? Vår kunniga support finns alltid till hands via e-post, chatt och telefon.