Så lyckas du med virala kampanjer

Vi ger dig våra bästa tips på vad du ska tänka på för att lyckas med dina kampanjer.

 

Vad är då en viral kampanj?

En viral kampanj är när någon skapar ett innehåll som tilltalar den tänkta målgruppen så att de sprider den vidare.

Vad är då skillnaden mellan att något gått viralt och att något fått stor spridning?

Viralt = Många hjälper till att sprida innehållet.
Stor spridning = Du får göra jobbet själv med att sprida innehållet.

Det enkla svaret är att något blir viralt när din målgrupp självmant väljer att dela ditt innehåll.

När en marknadsföringskampanj blir viral kan det ha positiv effekt på företagets försäljning, digitala engagemang samt varumärkeskännedom.

Vilka är fördelarna med virala marknadsföringskampanjer?

De kan vara varumärkesbyggande

De kräver inte en stor budget

De exponerar ditt varumärke för en ny (och större) målgrupp

 

Tips på hur du kan skapa en viral marknadsföringskampanj

Tilltala den tänkta målgruppen
Få målgruppen att vilja dela det innehåll du erbjuder med vänner, familj och följare på sociala medier.

 

Ha en stark visuell strategi
En kampanj ska berätta något! Här lyckas man bäst genom att använda sig av visuella element som talar till målgruppen. Din visuella strategi ska hålla en röd tråd i relationen till ditt varumärke och målgrupp. Det bör vara intressant och informativt.

 

Var kreativ och unik
Fundera över varför målgruppen ska vilja välja just din produkt/tjänst? En kampanj blir inte viral om den inte innehåller en unik, intressant och innovativ idé. Kampanjen behöver innehålla något nytt och intresseväckande.

 

Skapa en känsla
Du behöver få din målgrupp att känna något. Om de inte känner något särskilt kommer de heller inte att vilja dela ditt innehåll. Använd dig av känslor så som frustration och/eller glädje. Använd berättelser, trender, musik, humor och ”triggers”.

 

Säkerställ att kampanjen enkelt kan delas och spridas
Tack vare Internet och sociala medier är det idag ganska enkelt att dela och sprida sitt innehåll. Men för att få något att bli viralt, krävs det att innehållet delas om och om igen. Det betyder att du och ditt företag både behöver dela innehållet i så många kanaler som är möjligt, men även på så många olika sätt som möjligt. Efter det behöver du göra det enkelt för din målgrupp att dela innehållet vidare.

 

Använd timing till din fördel
Du bör även tänka igenom och planera vilken dag och tid du ska dela ditt innehåll. Tänk på att möta kunden där kunden vill bli mött. Vilka kanaler befinner sig din målgrupp/ dina målgrupper i? Vilken tid på dygnet är chansen störst att nå ut till dem? Ska du satsa extra mycket när en storhelg, så som jul eller midsommar närmar sig? Använd dig gärna av en aktivitetsplan för att få en bättre överblick.

 

Glöm inte att analysera
Det finns inget facit för hur du ska göra för att dina marknadsföringskampanjer ska få spridning och därigenom en chans att bli virala. Det du kan göra, är att gå tillbaka och se hur de tidigare kampanjerna har gått och ha det som en grund när du skapar en ny. Analysera, lär av dina misstag och vänd dem till något positivt.

 

Vill du veta hur vi kan hjälpa dig med att skapa en viral marknadsföringskampanj? Kontakta oss!

Så lyckas du på Instagram

Sedan länge använder sig Instagram av en algoritm för att bestämma vilka inlägg du som användare ser och i vilken ordning.  Idag blir det allt viktigare att hitta rätt väg för att just ditt inlägg skall nå så många som möjligt. Här har vi samlat ett par tips på hur du lyckas på Instagram.

Använd Instagrams alla funktioner

Instagram är så mycket mer en bara ett bildinlägg idag. Under året har Instagram lanserat möjlighet att lägga till ett frågeformulär i Instagram Stories och sända filmklipp i realtid  med Instagram Live. Nu testas rekommenderade poster som kommer göra det möjligt för dina inlägg att visas som rekommenderad inlägg hos följare som visat intresse för liknande konton. Håll ögonen öppna för nya funktioner som Instagram lanserar och våga testa!

Instagram Stories

Intagram Stories är och förblir en stor kanal på Instagram. Med Instagram Stories har du möjlighet att ta ut svängarna och visa din personlighet.

Hashtags

Instagrams algoritm har alltid gynnat användningen av specifika och relevanta hashtags.  Välj ut 10-20 hashtags som är relevanta för  ditt varumärke eller för de ämnen du pratar om och varva mellan tre till fem hashtags per inlägg.  Leta efter aktuella hashtags i din bransch som kan driva ny trafik till din sida. Nu finns också möjligheten till att följa en #hashtag på Instagram vilket innebär att dina inlägg kan dyka upp automatiskt i flöden hos potentiella nya följare.

Kommunicera med dina följare

Att svara på kommentarer från följare gör att dina följare känner sig sedda och uppskattade och kan även ge ditt inlägg större räckvidd. Det håller också flödet levande.

Genomtänkt med kvalitet

Följare är mer benägna att bli fans när de vet exakt vad de kan förvänta sig från ditt flöde. Se över din strategi över hur du vill arbeta och synas på Instagram. Inlägg från dig ska ha hög kvalitet och vara genomtänkta.  Då får du nöjda följare!

Instagram handlar om engagemang.  För att nå ut till så många följare som möjligt krävs engagemang både från dig som publicerar innehåll och från dina följare.  En viktig del av Instagrams algoritm är att de belönar konton och inlägg som har högt engagemang. Många likes och kommenterar visar på att ditt inlägg är intressant och viktigt för besökaren vilket Instagram gillar.

Vill du diskutera din strategi för sociala medier? Kontakta oss

Senareläggning av delårsrapport Q3

MobiPlus AB (publ) kommer att senarelägga delårsrapporten Q3 till den 19 november 2018.

Bolaget skulle ursprungligen publicerat rapporten före tredje kvartalet måndagen den 12 november. Detta kommer istället ske måndagen veckan efter, den 19 november 2018.

 

För ytterligare information

Fredrik Alsgren, VD, MobiPlus AB
Telefon: 031-387 07 71
E-post: fa@mobiplus.se

www.mobiplus.se

 

Kort om MobiPlus

MobiPlus AB (publ) (organisationsnummer: 556823-2465) är ett marknadsförings- och teknikföretag med kontor i Göteborg, Borås, Helsingborg, Söderhamn och Örnsköldsvik, som erbjuder lösningar inom digital marknadsföring till framförallt företag inom e-handel och detaljhandel. Bolagets affärsidé är att erbjuda plattformar för kommunikation via SMS, e-post, hemsida, e-handel, sociala medier, sökmotoroptimering, digitala skärmar och fasta reklamytor, samt sköta all teknik och support bakom plattformen. Det inkluderar även drift av webbplatser, webbutveckling, apputveckling, IT-baserade affärs- och kassasystem, samt service och montering. Bolaget har som mål att vara en helhetsleverantör för sina kunder för att effektivisera deras marknadsföring. Bolaget har utvecklat en egen plattform för bland annat SMS och nyhetsbrevsutskick med möjlighet till personliga utskick och enkel hantering.

 

Läs som pdf

SMS-utskick för företag

Öka din försäljning med SMS-marknadsföring

Vill du på ett enkelt och snabbt sätt nå ut till dina kunder? Har du ett erbjudande och vill öka din försäljning? Med SMS når du dina mottagare direkt i telefonen och detta på bara några minuter.

Med en avsevärt större öppningsfrekvens än nyhetsbrev öppnas ett SMS av hela 97% av mottagarna.  Ett nyhetsbrev har större risk att försvinna i den stora massan eller hamna i skräpposten. Se till att utnyttja denna möjlighet att nå dina kunder.

 

För att en SMS-marknadsföring ska ses som lyckad behöver dina utskick vara relevanta. Rätt meddelande till rätt mottagare. För att det ska bli riktigt bra behöver du samla in data om dina kunder och segmentera listor ut efter denna information.

Du kan segmentera dina listor efter olika länder, postnummer, aktiva kunder under en viss period etc. Med hjälp av data om dina kunder kan mottagarlistorna anpassas helt efter dina önskemål.

 

Relevant och tydligt innehåll

Meddelandet ska vara enkelt, tydligt och kortfattat. Standardlängden på 160 tecken kan göra det svårt att få med all relevant information. Lägg den informationen på en separat landningssida. Innehållet i meddelandet ska vara lockande och göra att mottagaren ska vilja agera på något sätt. Inkludera en länk till hemsidan för mer information om erbjudandet eller rabattkod.

Möjligheterna att använda unika kampanjlänkar och rabattkoder gör att du enkelt kan följa upp resultatet och se hur försäljningen ökat tack vare detta.

Du vet väl att du kan planera dina utskick och kampanjer för hela året, schemalägg inför alla händelser och köphelger.

 

Var personlig när det behövs

Rikta dina SMS med personligt budskap och förtydliga detta genom att inleda meddelandet med ”Hej Anna!”. Detta kan vara trevligt för mottagaren och gör att han eller hon känner sig utvalda.

 

Utforma ditt SMS-utskick med rätt information och skicka vid rätt tidpunkt

Nå ut med ditt erbjudande eller information när dina kunder är som mest mottagliga. Lär känna dina kunder och se när det är mest troligt för konvertering. Ett meddelande som kommer för tidigt på en helgmorgon kan skapa irritation hos kunden. Gör du istället ett utskick mitt på dagen har det en tendens att glömmas bort pga. andra faktorer och risken att kunden missar erbjudandet är stor.

 

Låt kunden även få möjlighet att avregistrera sig från kommande utskick. Det finns inget som skapar så stor frustration som när det skickas reklam via SMS till de som inte uppskattar det. Avsluta därför ditt meddelande med tydlig information om hur man går tillväga.

Nyfiken på att testa din SMS-kampanj med hjälp av vår SMS-tjänst?

Hösten och vinterns alla SMS-kampanjer står för dörren och med det även årets största kampanjdag – Black Friday den 23 november. Vill du och ditt företag komma igång med SMS-marknadsföring i god tid inför detta?

Med MobiPlus unika plattform kan du hantera dina utskick snabbt och enkelt.

Läs mer om vår SMS-tjänst och kontakta oss redan idag för att komma igång med personlig SMS-marknadsföring och ökad försäljning.

MobiPlus investerar i utveckling av nya plattformar och ny fysisk servermiljö

MobiPlus investerar i utvecklingsarbete motsvarande ett värde av 1,8MSEK i nästa generations styrningsplattform för handelsföretag och nya servrar i Umeå.

I och med MobiPlus förvärv av Retailsolutions Sverige AB i början av året så fick bolaget tillgång till en egenutvecklad plattform för hantering av produkter, kunder, ordrar, statistik mm. För att framtidssäkra samarbetet med den stora kundgruppen av handelsföretag gör bolaget nu en större intern investering i utvecklingen av nästa generation av denna plattform. Målet är att stärka MobiPlus erbjudande inom omnichannel-lösningar med en förbättrad gemensam synkroniserad hantering av såväl e-handel, fysisk butik som digital marknadsföring och business intelligence. Den nya plattformen kommer skapa mycket större möjligheter för MobiPlus kunder att dra nytta av hela MobiPlus breda utbud av produkter och tjänster.

I samband med detta bygger MobiPlus även upp en ny servermiljö i Umeå för att ytterligare säkerställa att även utbudet av hosting och driftstjänster kommer ligga i framkant även i framtiden.

”Vi har sett en stark orderingång det senaste, speciellt bland tidigare kunder som vill bredda sitt engagemang hos MobiPlus och det känns fantastiskt roligt att kunna ge våra kunder möjligheten att få tillgång till otroligt mycket information om olika delar av deras verksamhet på ett och samma ställe.” – Fredrik Alsgren, VD MobiPlus

Om MobiPlus:
MobiPlus är en digital fullservicebyrå som vilar på tre grundpelare; digital marknadsföring, detaljhandelslösningar och tekniska IT-lösningar. Genom att leverera hela bredden av lösningar ger vi våra kunder en kontaktyta och en partner som tar hela ansvaret för plan, genomförande och support. Det är så vi bygger våra långsiktiga partnerskap med våra kunder för att på ett modernt och kostnadseffektivt sätt avlasta förenkla våra kunders vardag.

Vår vision är att, genom att leverera moderna och marknadsledande digitala lösningar och tjänster, arbeta i nära partnerskap med våra kunder, stora som små, för att ge dem friheten att fokusera på sitt eget kärnerbjudande och nå sina mål.

Inom digital marknadsföring arbetar vi med marknadsföringstjänster såsom SMS och e-post, lojalitetslösningar, digital strategi, SEO, sociala medier, digital annonsering, content/native, och webbproduktion.

Detaljhandelslösningar innefattar strategisk konsultation, e-handel, kassasystem/POS, affärssystem, betallösningar, integrationslösningar och tillhörande kringtjänster.

Den tekniska grundpelaren består i serverlösningar, hosting, applikationsdrift, systemlösningar från t.ex. Microsoft, Adobe m.fl, telefonilösningar, kontorslösningar, hårdvara mm.

Vårt team av ca 35 specialister inom de strategiska, kreativa och tekniska delarna av den digitala världen står redo att hjälpa er utveckla ert kunderbjudande, köpupplevelse och verksamhet för att möta morgondagens utmaningar.

Kommunicera personligt med dina kunder

För att skapa lojala, återkommande kunder till din webbshop så behöver du tänka på hur du kommunicerar med dina kunder. Kunder vill känna sig utvalda –  personlig kommunikation är nyckeln.

Retargeting

Med retargeting når du dina besökare efter att de lämnat din webbplats med riktade annonser antingen via e-post eller som annonser på andra webbplatser som kunden besöker.
En fallgrop med retargeting är att missa att vara personlig. En kund som precis köpt en jacka, vill inte se en annons på en liknande jacka utan vill istället erbjudas kompletterande produkter som han eller hon kan vara intresserade av. För att nå en kund som ej genomfört ett köp men visat intresse för dina produkter kan ett mejl vara ett bra sätt att påminna kunden och väcka intresset på nytt.

Retargeting är ett effektivt sätt att nå potentiella kunder och att få återkommande kunder att besöka din webbplats igen, men glöm inte att tänka på kunden i första hand. Hur en kund reagerar på retargeting beror ofta på var i köpprocessen kunden är. Söker han eller hon information om en produkt, är redo att göra sitt köp och jämför olika alternativ, eller är varan redan köpt?

Sammanfattningsvis – ge kunden ett relevant och personligt erbjudande som kunden inte tänkt på själv så är sannolikheten störst att du lyckas med din retargeting.

Tidpunkten är lika viktig som innehållet

När är egentligen bäst tid att skicka ett meddelande? Varje kund är unik men med rätt analys kan du förutsäga när kunden är i behov av dina varor och skicka ditt meddelande i rätt tid. Nå din kund när den är på ”shopping-humör”. Tänk på din målgrupp och hur vardagen ser ut.

Påminn mig

Underlätta för dina kunder och hjälp dem att komma ihåg eller bli påminda om produkter och tjänster de visat ett intresse för. Har kunden tidigare köpt en produkt som åter är i lager eller har han eller hennes favoritdesigner släppt en ny kollektion?  Gör ett utskick som påminner kunden att ni tänker på dem.

Kunder förväntar sig att du ska känna igen dem – överallt

Det blir allt vanligare att kunder besöker både en fysisk butik eller ett event och webbutiken. Hur kombinerar man kunders upplevelse offline och online för att kunden ska känna sig utvald? Ett exempel; Kunden närvarar på en kundkväll i butiken. Får ett utskick via mejl som tack för att han eller hon närvarade med en personlig kod och rabatt på nästa köp i webbutiken.

Gör du rätt? Testa och utvärdera

Vilka kommunikationsvägar är lyckade och framgångsrika? Vilka behöver du förändra?
Använd informationen som finns tillgänglig i olika analysverktyg för att analysera vilken form av kommunikation som når dina kunder på bästa sätt. Antal gilla-markeringar,  klick, konverteringar och avanmälningar på nyhetsbrev säger alla något om hur er kommunikation upplevs. Lyssna på feedback från era kunder.

Har du frågor och funderingar på hur du kan nå dina kunder?
Vi hjälper dig att kommunicera med dina kunder på rätt sätt.

5 bästa tipsen för att synas lokalt i Google

Fyra av fem konsumenter söker lokalt i Google när de letar efter frisör, butik eller restaurang. Om du inte syns i sökningar på de orter där du finns representerad kan du missa 80% av dina potentiella kunder. Vi ger dig våra fem bästa tips som hjälper dig med detta.

 

1. Använd Google My Business

Google My Business är en funktion i Google som snabbt ger konsumenten den viktigaste informationen om ditt företag. Google skapar dessa själv med hjälp av information de hittar på din webbplats, men för att det ska stämma är det viktigt att du själv eller den byrå du anlitar verifierar ditt företag. Förutom information som telefon, webbadress och öppettider kan dina kunder även recensera ditt företag. Just recensioner är något du bör uppmana dina kunder att skriva då det påverkar din ranking.
Glöm inte bort att svara på recensioner. I ditt svar bör du nämna produkten och orten då det stärker din optimering. Ett svar kan vara: ” Tack för din respons för vår restaurang i Göteborg. Vi värdesätter din åsikt och hoppas att vi ses snart igen. Tack från personalen på …..”

 

2. Använd orten i innehållet på webbplatsen

För att Google ska förstå att du finns på en ort är det viktigt att orten återkommer i rubriker, text, titel, metabeskrivning m.m. Allt innehåll på din webbplats kan optimeras för Google, både vanliga sidor men även bloggposter och nyhetsinlägg. Tänk på att varje gång du publicerar en ny sida indexeras ny information i Google och det ger dig chansen att optimera för en ny geografisk sökfras. Att baka in orter i texten kan vara svårt att få till på ett naturligt sätt. Ett exempel är att använda sig av referenser och kundberättelser som är baserade på olika platser.

 

3. Finns du på flera platser? Skapa en sida för varje ort

Om ditt företag finns representerat på flera platser bör du skapa en sida för varje butik eller kontor på din webbplats. Ge besökaren tydlig information om adress, kontaktuppgifter, kontaktpersoner, öppettider, beskrivning av det lokala företaget, citat från kunder m.m. Tänk på att informationen behöver vara unik på alla sidor då dubbelt innehåll straffas av Google.
Om ditt företag bara finns på en plats, se till att sidan om företag innehåller intressant information och får med det lokala i texten.

 

4. Bädda in kartan från Google för extra rankingpoäng

Genom att använda Google Maps kartor på din webbplats blir det inte bara lätt för besökaren att hitta till dig, det hjälper även din lokala ranking i Google. Det fungerar så att Google då kan lägga ihop information som de hämtar från både innehållet på webbplatsen och kartan, vilket tillsammans ger ett bättre resultat i den organiska listan.

 

5. Skapa lokalt innehåll

Använd dig av det som händer på orten när du skapar innehåll till din webbplats. Gå utanför det som är ditt företag och berätta om saker som är intressanta för dina kunder med en lokal touch. När det kommer en branschnyhet – ge det en lokal vinkel.
Ett exempel på en nyhet kan vara att din butik finns i ett köpcentrum som nu valt att ändra sina öppettider så du även kan besöka dem på kvällen. Om ett event arrangeras i din stad som påverkar hur dina kunder kan parkera just den dagen, skriv och berätta om eventet och hur det påverkar din kund.

 

Några av våra tips går snabbt att fixa, som att bädda in kartan från Google och se till att uppgifterna i Google My Business stämmer, men det mesta handlar om hårt jobb och att ge sin webbplats tid och kärlek. För att lyckas med SEO behövs ett kontinuerligt arbete med att skapa innehåll, fixa och be kunder om recensioner och bemöta dem. Genom att arbeta med SEO kontinuerligt ger du också din webbplats bästa förutsättningarna för att lyckas i längden. Har du inte själv möjlighet att jobba aktivt med sidan? Kontakta oss så hittar vi ett upplägg som passar dig och din verksamhet.

Kom igång med Influencer Marketing

Har du funderat på att samarbeta med en influencer? Vi ger dig tips och råd på hur du får ut så mycket som möjligt av influencer marketing.

 

Vem är en influencer och vad är nyttan med det?

Sociala medier som Instagram Facebook och Youtube har ändrat sättet vi ser på reklam i vår vardag. I våra flöden ser vi dagligen sponsrade inlägg men något som påverkar oss mer där vi inte tänker på att det är reklam på samma sätt är just influencers. Bloggare, vloggare och kändisar på sociala medier blir sponsrade att visa produkter och det funkar. Vi köper det eftersom vi inspireras av dem och identifierar oss med dem.

Men, en influencer för ditt varumärke behöver inte vara en person som är känd i hela landet. Det viktigaste är att personen i fråga är trovärdig och att dess följare är villiga att testa produkter som han eller hon marknadsför. En sådan person kallas micro-influencer.

Om du hittar rätt person, känd eller okänd, att samarbeta med kan du både öka medvetenheten om ditt varumärke och öka din försäljning.

 

Kan en influencer verkligen öka  min försäljning?

Beroende på vem du frågar kan du få väldigt olika svar. Alltifrån att det har varit en enorm succé till att det inte har gett något alls. Vad är då skillnaden? När fungerar marknadsföring med influencer och när gör det inte det? Det viktiga är att sätta upp mål för vad du vill uppnå med samarbetet innan du börjar och göra en gedigen research så att du hittar rätt influencer för ditt varumärke.

 

Vilka mål har du för satsningen på influencers?

Att arbeta med influencers kan framförallt gynna ditt bolag på följande sätt:

1.       En influencer har stor kunskap om plattformen de använder och är duktiga på att skapa engagerande innehåll för den plattformen

2.       Tillgång till dess följare

3.       Arbeta med dem som konsument för att få deras feedback och åsikter om en produkt

Fundera på vad du helst vill uppnå. De tre målen ovan utesluter inte varandra men inrikta dig på ett av dem när du inleder jakten på rätt influencer för ditt varumärke.

 

Hur hittar jag rätt influencer för mitt varumärke?

Titta efter en influencer som passar ditt varumärke, innan du gräver dig djupare och analyserar följare och engagemang. Det finns olika sätt att söka efter tänkbara personer.

1.       Google
På Google hittar du allt som behövs när det gäller bloggar, videos och webbsidor. Nackdelen är att det kan vara tidskrävande.

2.       Influencer-nätverk
Det finns både nationella och internationella nätverk för att hitta influencers.

3.       #Hashtags
Sök på hashtaggar som knyter an till dina ämnen. Om ditt varumärke funnits ett tag, hitta personer som redan skrivit om dig och kontakta dem med en möjlighet att starta ett samarbete.

Skapa en lista på personer som du tror verkligen skulle passa dina produkter och varumärke, baserat på vad han eller hon publicerar på Instagram, Facebook, Youtube, Snapchat – den kanal du tänkt dig att arbeta med. Leta efter personer som du känner kan representera ditt varumärke, som du skulle vilja ha som kund och som du faktiskt tror skulle använda dina produkter.

 

Dags att analysera engagemang

När du hittat ett antal personer som du tror skulle passa är det dags att se hur engagemanget från deras följare ser ut. Ta mellan 4 till 10 inlägg eller poster, lägg ihop alla likes och dela på antalet poster för att få genomsnittligt antal likes. Dela sedan dem siffran på antalet följare för att få reda på hur stor del av följarna som gillar varje post.

Så länge engagemanget från följarna är 2-3 procent och uppåt har personen en bra följarskara. En del personer har en mindre följarskara men som är mer aktiv där 8, 9, 10 procent av följarna interagerar med inläggen.

Titta även på kommentarerna och inte bara likes. Influencers som får riktiga kommentarer, med engagerade frågor eller konversationer är guldkorn som du gärna vill jobba med.

 

Hur inleder du ett samarbete?

Tänk på att personen kanske inte känner till ditt varumärke. Börja närma dig personen du valt ut lite försiktigt (om det inte är via ett influencer nätverk) och utveckla en vänskap genom att följa dem i sociala medier, prenumerera på deras nyhetsbrev och dela deras innehåll. När ni har en relation, fråga om han eller hon skulle vara intresserad av att marknadsföra dina produkter.

 

Så kan du marknadsföra dig med hjälp av influencer

Ett av de bästa sätten att använda influencers är att verkligen låta dem testa produkten och bekanta sig med varumärket. Bjud in personen till ett event eller låt dem testa servicen så att de får en fördjupad upplevelse av det du erbjuder. Bilder och filmsnuttar från detta kan sedan användas som marknadsföringsmaterial.

Några förslag på vad en influencer kan göra för dig

–          Produktrecension

–          Vinna produkter i en tävling

–          Give aways

–          Skapa en native ad-artikel

–          Ett live event

–          Haulvideo

–          Kampanj

 

Tänk på att en influencer måste vara sanningsenlig mot sina följare och ge sin åsikt om dina produkter, både positiva och negativa. Även om du betalar för att personen ska visa din produkt behöver det som visas vara transparant och ärligt. Influencern har sin lojalitet hos sina följare och det behöver du respektera.

 

Lycka till!

Halvårsrapport MobiPlus AB (publ) 2018

Siffror i sammandrag

Koncernen

Första halvåret (2018-01-01 – 2018-06-30)

– Intäkterna för första halvåret uppgick till 18 072 606 SEK (10 215 873 SEK)

– Resultatet före skatt (EBT) uppgick till -2 732 286 SEK* (-1 245 687 SEK**)

*     Resultatet är belastat med ca -1040 tkr i engångseffekter.

Resultatet är även belastat med goodwillavskrivningar med ca -1400 tkr.

Värt att notera är att Retailsolutions står för ca -850 tkr av resultatet vilket är i linje med deras
historiska resultat för perioden.

**  Resultatet är 2017 belastat med ca -700 tkr i engångseffekter relaterat till bolagets notering.

Resultatet är 2017 även belastat med goodwillavskrivningar med ca -900 tkr.

 

Andra kvartalet (2018-04-01 – 2018-06-30)

– Intäkterna för andra kvartalet uppgick till 8 905 121 SEK (5 530 583 SEK)

– Resultatet före skatt (EBT) uppgick till -1 626 594 SEK (-818 278 SEK)

 

– Resultatet per aktie uppgick till -0.46 SEK (-0.15 SEK)

– Likvida medel vid periodens slut 3 744 074 SEK (8 074 022 SEK)

Antal aktier: 5 958 939 (5 437 000)

Siffror i parentes avser motsvarande period 2017.

 

 

Moderbolaget

Första halvåret (2018-01-01 – 2018-06-30)

– Intäkterna för första halvåret uppgick till 5 290 396 SEK (3 724 412 SEK)

– Resultatet före skatt (EBT) uppgick till -130 317 SEK (-610 552 SEK)

 

Andra kvartalet (2018-04-01 – 2018-06-30)

– Intäkterna för andra kvartalet uppgick till 2 591 639 SEK (2 141 514 SEK)

– Resultatet före skatt (EBT) uppgick till -209 163 SEK (-381 557 SEK)

 

 

 

VD har ordet

 

Fokus under det första halvåret har varit att integrera den senaste tidens förvärv i MobiPlus-koncernen parallellt med att fortsätta utvecklingsarbetet för att möta de krav på tillväxt i den affärsplan, som bolaget för närvarande arbetar fram. Som en konsekvens förstärker koncernen både management och säljkapacitet vilket belastar resultatet i delårsrapporten med ca 570 tkr jämfört med föregående år.

Organisationen i övrigt ses över och effektiviseras, bland annat har uppsägningar genomförts vilket belastar resultatet med ca 350 tkr i avvecklingskostnader. Dessutom vässas organisationen genom kompetensöverföring mellan bolagen som också ger utvecklingsmöjligheter för medarbetarna.

Jämförelsestörande poster, utöver avvecklingskostnader, i halvårsresultatet utgörs av emissions- och förvärvskostnader med ca 360 tkr och förändrade periodiseringsrutiner för intäkterna i kontrakten med ca 330 tkr. Det sistnämnda kommer att neutraliseras under året.
Värt att notera är att Retailsolutions belastar resultatet med ca 850 tkr vilket är i linje med deras historiska resultat för perioden.

De ackumulerade goodwillavskrivningarna ökar jämfört med 2017 med ca 900 tkr till ca 1400 tkr.

På intäktssidan uppvisar MobiPlus en tillväxt på 77% i halvårsresultatet jämfört med föregående år. Den större delen är kopplad till gjorda förvärv men tillväxten är också organisk. Vi ser i framtiden en stor potential när vi, genom förvärven, kan erbjuda ett bredare tjänsteutbud mot en större kundstock. Kundstocken har ökat med ca 2000 nya kunder i och med förvärven av Retailsolutions och Wavecom. Orderstocken ligger dessutom en bit över försäljningsmål vilket bådar gott inför hösten.

Lanseringen av SMS-marknadsföring med spårning på individnivå som kompletterar Google Analytics har genomförts. Tjänsten har utvecklats tillsammans med några av våra kunder och responsen har varit enormt positiv. Då denna funktionalitet i nuläget är unik för MobiPlus ger den en stark position för att ta nya affärer med förbättrade marginaler. Intäkterna från SMS-produkten har ökat med 40% jämfört med föregående år utan några utökade sälj- eller marknadsinsatser vilket tyder på att det finns ytterligare stor potential här.

Dotterbolaget Retailsolutions har tillsammans med Ellos förstärkt integrationen mellan MobiPlus kassasystem och kundens affärssystem. Detta stärker relationen och skapar möjligheter att leverera liknande lösningar till andra kunder med samma affärsystemslösning. En förbättrad integration kommer spara tid och minska fel i den dagliga driften hos kunden då manuellt arbete automatiseras. Besparingarna och nyttan ökar när kunden öppnar fler butiker.

Dotterbolaget Goodspot har skrivit ett nytt avtal med KFC (Kentucky Fried Chicken).
Affären har stor potential att växa i framtiden.

Sammantaget har det senaste halvåret handlat om att fortsätta arbetet med att integrera de senaste förvärven i MobiPlus-familjen samt att skapa en organisation som kan serva våra kunder med hela vårt utökade sortiment. Parallellt fortsätter vi att utveckla nya tjänster. Tillsammans med en orderingång som under sommaren har varit starkare än våra försäljningsmål ser vi med stor tillförsikt fram emot hösten med många nya spännande projekt. Den grund vi lägger nu ger goda möjligheter att matcha de krav på tillväxt och lönsamhet som ställs i den affärsplan som kommer färdigställas under hösten och vi ser att vi har goda möjligheter att nå målet att gå med vinst redan 2018.

 

Fredrik Alsgren, VD

 

 

Väsentliga händelser under perioden
• Tillträde av Retailsolutions Sverige AB som kompletterat med MobiPlus med affärs-, kassa- och
POS-system inom retailmarknaden

• Avtal med ny kund som väljer en helhetslösning från MobiPlus med ett initialt ordervärde om ca
350 tkr, avtalet har en god möjlighet att fördubblas.

• Utökning av säljorganisationen

• Extra bolagsstämma och företrädesemission genomförd

• Retailsolutions utökar samarbete med Ellos

• Nytt avtal med KFC (Kentucky Fried Chicken)

 

Väsentliga händelser efter periodens utgång

• Inga

Redovisningsprinciper
Halvårsrapporten har upprättats i enlighet med BFNAR 2012:1 Årsredovisning och koncernredovisning.

 

Granskning av revisor
Halvårsrapporten har inte varit föremål för granskning av Bolagets revisor.

 

Kommande rapportdatum

Delårsrapport Q3 – 12/11

Bokslutskommuniké – 29/1 2019

 

 

För ytterligare information

Fredrik Alsgren, VD, MobiPlus AB
Telefon: 031-387 07 71
E-post: fa@mobiplus.se

www.mobiplus.se

Denna information är sådan information som MobiPlus AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 15/8 2018.

 

 

Kort om MobiPlus

MobiPlus AB (publ) (organisationsnummer: 556823-2465) är ett marknadsförings- och teknikföretag med kontor i Göteborg, Borås, Helsingborg, Söderhamn och Örnsköldsvik, som erbjuder lösningar inom digital marknadsföring till framförallt företag inom e-handel och detaljhandel. Bolagets affärsidé är att erbjuda plattformar för kommunikation via SMS, e-post, hemsida, e-handel, sociala medier, sökmotoroptimering, digitala skärmar och fasta reklamytor, samt sköta all teknik och support bakom plattformen. Det inkluderar även drift av webbplatser, webbutveckling, apputveckling, IT-baserade affärs- och kassasystem, samt service och montering. Bolaget har som mål att vara en helhetsleverantör för sina kunder för att effektivisera deras marknadsföring. Bolaget har utvecklat en egen plattform för bland annat SMS och nyhetsbrevsutskick med möjlighet till personliga utskick och enkel hantering.

 

Läs som PDF

Nu har även Google tröttnat på långsamma webbplatser

Google har rullat ut ”The Speed Update”

Tidigare i år gick Google ut med att webbplatser som inte laddas tillräckligt snabbt skulle flyttas ner i sökresultaten. Detta innebär att likande webbplatser med snabbare laddningstid skulle komma att prioriteras i Googles ögon. Besökare är idag otåliga och vill få information i den sekund som de klickar på sök.
Laddningstiden har mestadels berört sökresultaten via dator tidigare men är nu även en rankingfaktor på mobila sökningar. Genom den ökande användningen av mobilsurfande idag blir detta ännu viktigare att ha detta i åtanke om du vill fortsätta synas bra i Googles sökresultat.

Långsamma sidor straffas i Googles sökresultat

Google meddelar att ”The Speed Update” började rullas ut den 9 juli för alla användare. Det kan låta hårt men enligt Google kommer snabba laddningstider endast straffa sidor som är riktigt sega. Laddningstiden är det primära som mäts och hur sidan egentligen är uppbyggd spelar mindre roll. Google meddelar dock att har webbplatsen bra innehåll och inga större konkurrenter kommer den webbplatsen inte märka av denna uppdatering i större utsträckning.

Om min webbplats är långsam – vad ska jag göra?

Se över innehållet på din webbplats, ofta finns det en hel del att förbättra. Tänk också på att kontinuerligt följa upp snabbheten på din webbplats.

1. Analysera

Börja med att testa hur snabb din webbplats är på Googles PageSpeed Insights
https://developers.google.com/speed/pagespeed/insights/
Gå igenom resultatet och analysera vilka förbättringar du kan göra.

2. Optimera bilder

En stor del av innehållet på en webbplats består av bilder. Med dagens teknik tar även mobiltelefoner bilder med hög upplösning som gör webbsidan tung att ladda om de inte komprimeras innan de används på webben. De allra flesta bilder på en webbplats behöver inte vara högupplösta utan kan skalas ned för att öka snabbheten utan att minska kvaliteten på bilden. Detta görs vanligtvis i bildbehandlingsprogram som till exempel Adobe Photoshop innan bilderna laddas upp till webben.

3. Ta bort onödiga element på mobila webbplatsen

När webbsidor byggs som anpassas till både dator och mobil kan innehållet behöva anpassas så att objekt som inte ska visas på mobilen inte heller ligger med i bakgrunden och laddar i onödan. Detta kan undvikas genom att servern är inställd på att känna av att det är en mobiltelefon som besöker sidan. Den försöker då inte hämta till exempel en högupplöst bakgrundsbild eller ett bildspel.

4. Lazy load – ladda in bilder succesivt

Ett sätt att göra sidan snabbare är att använda sig av bildfunktionen lazy loading. Genom att visa bilder som är ”nedanför viket” först när besökaren börjar scrolla nedåt på sidan, istället för att hämta alla bilder på en gång. När bara den information som faktiskt behövs för att visa sidan hämtas, kan webbplatsen ladda in mycket fortare.

5. Komprimera fonten

Typografi är ett viktigt element i designen på en webbplats. Det finns olika sätt att använda sig av fonter på webben och en del sätt kan göra din webbplats seg att besöka. Det viktiga är att använda ett typsnitt med rätt balans mellan estetik och prestanda, som kan komprimeras så att filstorleken blir så liten som möjligt. Tänk bara på att kontrollera så att din font fungera i de webbläsare dina besökare använder sig av. WOFF2.0 är den modernaste webbfonten och kan komprimeras så att filen minskar med 30%. Ett annat alternativ är Google Fonts som automatiskt känner av och anpassar till rätt variant baserat på plattform och webbläsare.