Mobiplus försäljningschef har en betydande roll för att hela säljteamet ska trivas, få rätt vägledning och för att nå sina mål. Ni har tidigare kunnat läsa om några av våra säljare, men hur ser vardagen ut för deras teamledare Simon Johansson? Här får ni bekanta er mer med honom och läsa om hur hans dagar kan se ut.

 Berätta om din roll på Mobiplus

Jag jobbar som försäljningschef på Mobiplus och min roll är att ha hand om försäljningen i hela koncernen, som är placerade på olika orter runtom i Sverige. Det är flera bolag som har slagits ihop och jag ser till så att alla har det de behöver för att arbeta med sina projekt och nå sina mål.

Hur kom du i kontakt med företaget och hur ser dina tidigare erfarenheter ut?

Jag kom i kontakt med Mobiplus innan de noterades, i början av 2017. Då jobbade de primärt med SMS- och e-postmarknadsföring och det var lite av det jag hade arbetat med på tidigare företag. Man kände att Mobiplus hade spännande framtidsplaner eftersom de löser helhetskonceptet för kunden, utan att bara specialisera sig mot ett område. Det har hänt mycket sedan dess med fler tjänster och företag och det är kul att vara med i den utvecklingen.

Hur ser en vanlig dag ut på jobbet för dig?

Det kan vara väldigt brett då vi har flera kontor och alla jobbar med olika saker, så det är svårt att beskriva hur en vanlig dag ser ut. Sanningen är att vi anpassar oss efter kunderna, som finns inom olika branscher, och de aktuella projekten vi har som även är lite styrt efter säsong.

Vad jobbar du med just nu?

Just nu har vi tagit fram ett förslag gällande ett anbud på en offentlig upphandling. Annars är det alltid aktuellt med säljstyrning och att se till så vi når våra mål inom de olika områdena. Att se till att våra säljare har det de behöver för att kunna göra ett så bra jobb som möjligt.

Vad gillar du mest med ditt jobb?

Alla fantastiska medarbetare vi har och att kunna leverera något man kan stå för. Och givetvis alla våra kunder.

Vilka egenskaper har en bra säljchef tycker du?

Man behöver vara lyhörd och lyssna på sina kollegor. Det låter som en klyscha men det är grundpelarna av vad som leder till ett bra team. Det är även väsentligt att kunna genomföra en bra rekrytering. Vi har handplockat människor som har bra erfarenhet sedan innan, för det är betydelsefullt att alla kan sitt specifika område.

Vilka är de största utmaningarna i din roll?

Det är viktigt att man som leverantör ska våga vara kravställare mot sina kunder och inte bara tvärtom, för att allt ska vara glasklart och leveransen ska bli så bra som möjligt.

Vad är det som gör att du trivs med att jobba hos Mobiplus?

Det är alla mina kollegor som gör det så trivsamt och att vi är ett bolag som jobbar inom spännande branscher. Vi jobbar med digitalisering och underlättar för våra kunder samtidigt som vi är i en yrkesgren som ständigt förändras så det gäller att följa med i svängarna, vilket leder till att vi lär oss många nya saker för att vara en attraktiv leverantör.

Hur skulle du förklara Mobiplus för någon som inte jobbar här.

Vi är ett bolag med en stark vilja att sträva framåt tillsammans med mycket energi, där man också sätter personalen i det första rummet.

Varför skulle en kund välja Mobiplus som leverantör?

På grund av bredden av vad vi kan erbjuda som koncern och att vi har kompetensen av att vara flera olika leverantörer som kassaleverantör, e-handelsleverantör och marknadsföringsbyrå – samlat under samma tak. Genom det får du som kund en nära partner som har full koll på er verksamhet som samtidigt kan hjälpa till att prioritera och ni slipper långa leveranstider.

‹ Tillbaka